ACM beproeft betrouwbaarheid online reviews
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt de betrouwbaarheid van online reviews en aanbevelingen. De toezichthouder roept bedrijven en consumenten daarom op om hun ervaringen te delen. Zowel positieve als negatieve ervaringen zijn gewenst.
ACM stuurt aan adverteerders, reviewwebsites, marketingbureaus, branche- en consumentenorganisaties per mail een vragenlijst. Deze bedrijven en organisaties wordt gevraagd hun ervaringen met het plaatsen, het gebruik en de betrouwbaarheid van online reviews en aanbevelingen te delen. Daarnaast stelt de toezichthouder een aantal vragen aan consumenten via ConsuWijzer en social media. De gisteren gestarte informatieoproep loopt tot en met 8 juli dit jaar. Het is voor het eerst dat Autoriteit Consument & Markt een informatieoproep doet om in kaart te brengen of er sprake is van een probleem.
In het buitenland is reeds onderzoek gedaan naar het gebruik en de betrouwbaarheid van online reviews en aanbevelingen. Daaruit is naar voren gekomen dat reviews een belangrijke bron van informatie zijn in het aankoopproces. In landen als Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Australië is geconstateerd dat bedrijven uit naam van niet bestaande consumenten valse online reviews laten plaatsen. Hierdoor kunnen consumenten worden misleid en bedrijven benadeeld. ACM verkent nu hoe dit in Nederland is. De uitkomsten van deze verkenning worden begin volgend jaar gepubliceerd.
- toezichthouder
- Autoriteit Consument & Markt
- aanbevelingen
- betrouwbaarheid
- online reviews
- ACM
- ConsuWijzer