Onderwijs verbeteren via feedbackapp
Om leerlingen feedback te laten geven op de les van een docent, hebben de Algemene Onderwijsbond en CNV Onderwijs de nieuwe app OnzeLes gelanceerd. Op deze manier worden leerlingen meer betrokken bij de inhoud en kwaliteit van lessen, stellen de initiatiefnemers. Een ander doel is om leraren te motiveren zich te blijven ontwikkelen.
‘Docenten vragen sporadisch feedback van studenten’, zegt oud-bestuurslid Ruben Wegstapel van JOB, de belangenbehartiger van mbo-studenten, in de Volkskrant. ‘Zonde, want als je studenten erbij betrekt, wordt het onderwijs beter.’ Wijzend op de leerlingen stelt de voorzitter van het LAKS op zijn beurt dat er geen groep is die beter weet wat goed gaat en wat beter kan in het onderwijs. Janny Dammingh van CNV Onderwijs meldt in hetzelfde medium dat docenten heus wel eens om feedback vragen, ‘maar het zou helpen als ze dat wat gestructureerder zouden doen’. De OnzeLes-app, die is ontwikkeld door Stichting LeerKRACHT, moet daar richting aan geven.
Gebruikers van de gratis app kunnen anoniem feedback geven. Daarmee is hun privacy gewaarborgd, aldus de initiatiefnemers. Docenten met de grond gelijk maken is uitgesloten: leerlingen moeten net zo veel tips (wat kan er beter?) als tops (wat gaat al goed?) aanvinken op het scherm van hun telefoon. Jaap Versfelt van genoemde stichting: ‘Of je nu een beginnende docent bent of al jaren ervaring hebt, er komen altijd evenveel positieve als negatieve punten naar voren. Daardoor kun je hiermee op een veilige manier om feedback vragen.’