Chatbot helpt arts aan betere diagnose
De Chinese zoekmachinegigant Baidu lanceert binnenkort een medische chatbot die het vaststellen van ziektes moet vereenvoudigen voor artsen. Conversatiebot Melody wordt opgenomen in de Baidu Doctor app, waarmee gebruikers afspraken met artsen kunnen inplannen en vragen kunnen stellen.
Andrew Ng, hoofd van de wetenschapsdivisie van Baidu’s Silicon Valley onderzoekscentrum, merkte bij de ontwikkeling van Baidu Doctor dat als een patiënt een vraag stelt dat de initiële zoekopdracht veelal onvoldoende informatie bevat voor een arts om een zo betrouwbaar mogelijk besluit te nemen. Een goede (chat)dialoog is in zijn optiek een gesprek waarbij een arts informatie uit de symptomen van een patiënt kan filteren. Wanneer begon de hoofdpijn bijvoorbeeld, hoe lang duurt dit, is de pijn lokaal of in het hele lichaam voelbaar, et cetera. ‘Melody stelt zulke additionele vragen. Doordat ze door artificial intelligence zijn gegeneerd, reageren ze op de reeds gedeelde gegevens’, aldus Ng. Hij benadrukt dat de chatbot geen vervanger is voor artsen, maar dat het verzamelen van meer informatie artsen helpt om betere diagnoses te maken.
Vooralsnog is de bot, die wordt aangedreven door machine learning en NLP-systemen, enkel beschikbaar in China. Wel onderzoekt Baidu welke nieuwe markten eventueel kunnen worden aangeboord. Ng: ‘We zijn in gesprek met zorgdiensten wereldwijd, waaronder in Europa en de Verenigde Staten.’
Voorbeeld chatconversatie:
- patiëntcontact
- Doctor app
- patiëntinformatie
- chatbot
- artificial intelligence
- interactie
- betere diagnoses stellen
- Baidu
- Melody
- China