Deventer Ziekenhuis maakt wachttijden inzichtelijk

Deventer Ziekenhuis maakt wachttijden inzichtelijk
  • 19 oktober 2016
  • Redactie

Patiënten die op de Spoedeisende Hulp (SEH) van het Deventer Ziekenhuis worden opgenomen, kunnen sinds afgelopen weekeinde op een monitor aan bed zien hoe lang zij waarschijnlijk op de afdeling verblijven en wat de wachttijden zijn. Het systeem is een primeur voor Nederland, beweert de Overijsselse zorginstelling.

‘We willen transparant zijn over wat we doen en inzichtelijk maken hoe druk het soms is’, vertelt SEH-arts Minke Twijnstra. Verder hoopt ze dat het begrip voor wachten groeit en het welbevinden van de patiënt door deze informatie stijgt. De informatie die op het scherm aan bed te zien is, wordt elke minuut ververst.

Patiënttevredenheid
Volgens het Deventer Ziekenhuis is de behoefte van (spoed)patiënten aan transparantie over de wachttijden in diverse studies aangetoond. Uit onderzoek in 2010 en 2016 bleek bijvoorbeeld dat patiënten op de SEH in Deventer zich vaak afvragen hoe lang het verblijf gaat duren, waar ze op moeten wachten en met name wat de wachttijd op een arts is. Buitenlands onderzoek toonde bovenal aan dat de wachttijdbeleving een grote rol speelt in de tevredenheid van spoedpatiënten. Hoe langer een patiënt moet wachten en hoe minder de patiënt over de oorzaak hiervan is geïnformeerd, des te ontevredener en soms ook onzekerder hij is.

Om de wachttijden goed weer te geven, hoeven de zorgverleners niets extra’s te registreren. In het systeem dat voor digitale dossiers wordt gebruikt, waarover CustomerFirst eerder dit jaar ook sprak met bestuursvoorzitter Gita Gallé, liggen deze gegevens al vast. Door op te tellen hoeveel patiënten een arts momenteel behandelt, kan de wachttijd worden ingeschat. Komt er bijvoorbeeld een patiënt binnen met meerdere letsels als gevolg van een ongeluk, of wiens leven wordt bedreigd, dan is er veelal extra personeel nodig en lopen de wachttijden op. Ook die situatie wordt direct op het scherm getoond.




comments powered by Disqus