6 tips om je klanten terug te laten komen
Het ontwikkelen van een trouw klantenbestand is hard werken. Geen enkel bedrijf kan groeien zonder zijn klanten te behouden, stelt de Amerikaanse journalist Steve Olenski. Hij geeft zes tips hoe je klanten steeds weer terug kunt laten komen naar jouw bedrijf.
Bedrijven moeten bijschakelen en zelf controle houden over hoe ze worden bekeken. Volgens onderzoek hecht 93% van de klanten belang aan de reputatie van een bedrijf.
Veel mensen vinden online winkelen saai: er is geen direct contact en ze kunnen niet met eigen ogen zien welk product ze kopen. Daarom moet de klantbeleving worden verbeterd. Maak verbinding met je klanten en zorg dat ze zich bijzonder voelen. Bedank je klant voor een aankoop, maar dring niet meteen een volgende aankoop aan ze op.
Begrijp wat klanten motiveert om voor jouw bedrijf te kiezen. Dat kan variëren van kortingen tot uitstekende klantenservice. Houd hoe dan ook jouw unique selling point in gedachten.
Blijf contact houden met je klant en hou hun klantgedrag bij. Deze informatie kun je onder meer verkrijgen door cookies en analytics. Aan de hand hiervan kun je de interesses van de klant in kaart brengen en een marketingstrategie opstellen.
Elke kortingsactie moet zorgvuldig gepland zijn en stimuleren tot nieuwe aankopen. Stuur ook relevante mails, zodat je klanten laat weten waarvoor ze terug moeten komen.
Ga mee met de tijd. Klanten raken snel verveeld als ze steeds hetzelfde zien, ze willen geprikkeld worden. Denk hierbij aan technologische ontwikkelingen waarmee je de klantervaring vergemakkelijkt en moderniseert.
Het onderliggende geheim is dat je klanten blij moet maken. Begrijp wat je klanten willen en geef ze dat ook. Alleen dan kun je verder groeien.
comments powered by Disqus