7 extra tips om je klanten terug te laten komen
Vorige week gaf klantcontactgoeroe Richard Shapiro zeven tips hoe je nieuwe klanten steeds weer kunt laten terugkeren naar je winkel. Het is voor fysieke winkels immers lastig om klanten te behouden. Hier volgen zeven nieuwe tips, zodat je met een persoonlijke benadering de klant net dat beetje extra kunt bieden.
8. Maak visitekaartjes voor alle verkoop- en klantenservicemedewerkers
Elke verkoop- of klantenservicemedewerker zou een visitekaartje moeten hebben met daarop zijn naam, mailadres en direct telefoonnummer. Als een klant kennismaakt met een medewerker en dit een positieve ervaring is, bijvoorbeeld door goede hulp of advies, wil hij diegene opnieuw spreken. Het kost niet veel om elke medewerker zijn eigen visitekaartje te geven. De klant voelt zich hierdoor belangrijk en gewaardeerd.
9. Sluit een verkoop af met de naam van de klant
De meeste transacties vinden plaats met een bankpas of creditcard waarop de naam van de klant staat. Het creëert een band als de medewerker zegt: ‘Meneer Jansen, dank voor uw aankoop. Ik wens u nog een fijne dag!’ Het werkt altijd, of het bedrijf nou een kleine drogist is of een luxemerk.
10. Neem de tijd om na de verkoop met de klant te praten
Het is voor herhaalaankopen van essentieel belang om de klant te laten blijken dat hij ertoe doet, ook als de transactie is afgehandeld. Het sturen van dagelijkse of weekaanbiedingen in algemene mailtjes zorgt juist voor het tegenovergestelde. Houdt contact met de klant via hun voorkeurskanaal. Een bericht per WhatsApp, sms, e-mail, post of telefoon zorgt voor een sterkere klantbeleving. Geef je personeel de tijd om op basis hiervan met de klant te communiceren, zodat er een band ontstaat.
11. Geef je medewerkers budget om klanten te verrassen
Leer je medewerkers hoe belangrijk het is om nieuwe of trouwe klanten te verrassen. Dat kan een kaartje zijn om een klant te feliciteren met het middelbareschooldiploma van een kleinkind of het sturen van een plant voor het nieuwe huis van een klant. Een integraal onderdeel van medewerkerstraining is goed luisteren. Geef je medewerkers daarna een budget. Het bedrag is niet belangrijk. De waarde zit in het idee achter de verrassing. Het is een mooie investering om klanten terug te laten komen.
12. Maak het klanten op een website gemakkelijk om met een persoon te spreken
De meerderheid van de webshops verbergt de hulp- of contactpagina. Een pop-up chatvenster is niet de beste manier om online een band op te bouwen. Laat foto’s zien van echte mensen en geef klanten de kans om te kiezen met wie ze willen spreken. De meeste mensen die online shoppen kunnen zich prima redden, maar als ze een vraag hebben kan een ‘gesprek’ met een persoon zullen ze na hun zoektocht steeds terugkeren.
13. Zet medewerkers bij je ophaalpunt die een band kunnen opbouwen met de klant
Het is een trend: online bestellen en in de fysieke winkel ophalen. Zorg ervoor dat de beste en aardigste medewerkers bij het ophaalpunt staan. Betrek je klant bij het bedrijf en bouw zo een band op. Wellicht komt de klant dan ook shoppen in jouw fysieke winkel.
14. Creëer één-op-één menselijk contact
De sterkste band is die tussen twee mensen, niet met een merk of winkel. Bedenk eens hoe vaak je jouw favoriete verkoop- of klantenservicemedewerker bent gevolgd naar een nieuwe werkgever omdat je een persoonlijke band had opgebouwd. Of een transactie nou online of fysiek plaatsvindt, koppel je medewerkers aan specifieke klanten, vooral je beste en meest rendabele. De meeste bedrijven hanteren een 80/20-regel: 80 procent van je omzet is afkomstig van 20 procent van je klanten. Zorg ervoor dat die 20 procent een persoonlijke band heeft met je medewerkers. Geen enkele concurrent kan zo’n band doorbreken.
Benieuwd naar de eerste zeven tips? Lees ze hier terug!
- customer retention
- klantrelatie
- klantcontact
- klantenservice
- loyalty
- CX
- hospitality
- klantbeleving
- Richard Shapiro
- klantbehoud