Glimlachend betalen bij KFC in China
In een vestiging van fastfoodketen KFC in het Chinese Huangzhou hoeven gebruikers van Alibaba's Alipay nu alleen nog te glimlachen om hun order af te rekenen. De Chinese e-commerce reus heeft hiervoor een 'smile to pay'-pilot opgezet bij het fastfoodpunt.
Met een gezichtsherkenningstool en het mobiele nummer van de klant verifieert het betaalsysteem de identiteit van de gebruiker. De achterliggende technologie, ontwikkeld door de Chinese start-up Megvii, heet 'Face++'. De keuze voor KFC lag voor de hand: Alibaba investeert in Yum China, uitbater van de fastfoodketen in China.
Twee jaar geleden introduceerde Alibaba-voorman Jack Ma deze technologie al op techniekbeurs IFA in Duitsland. Sindsdien is de technologie verder ontwikkeld. Sowieso innoveert de Chinese e-commercereus graag: sinds oktober 2016 kunnen klanten met behulp van een VR-bril online shoppen en in diezelfde virtuele omgeving betalen met een knik met het hoofd.
- technologie
- China
- gezichtsherkenning
- KFC
- Alibaba
- Face++
- Smile to Pay
- Alipay
- identiteit checken
- fastfood