QuoteFirst: Marc Van Uytven (OLV Ziekenhuis Aalst)
Dagelijks worden we blootgesteld aan een enorme informatiebrij, maar alles tot je nemen is natuurlijk een utopie. Deze krenten uit de pap bevelen we je in ieder geval van harte aan.
- ‘De arts en de patiënt moeten zich goed voelen met het resultaat en dit tegen een aanvaardbare kost. Dan kom je tot het begrip waarde in de zorg. De door de patiënt gerapporteerde outcome van de behandeling tegenover de kosten.’
- ‘De kern van onze activiteit is de patiënt. Vandaar dat het heel belangrijk is om samen te werken op vertrouwen. Vertrouwen en respect zijn de sleutel voor de oriëntatie van de organisatie, voor het opzetten van oplossingen en communicatie.’
- ‘Servant leadership, ofwel dienend leiderschap, is een bijzondere manier van omgaan met elkaar. Het komt in eerste instantie neer op gepassioneerd luisteren naar wat de artsen doen en te begrijpen wat er gebeurt. Artsen zijn heel trots en praten graag over hun werk. Dan kan je een basis leggen om beslissingen uit te werken.’
- ‘De zorg is een industrie waarbij de klant de keuze maakt op basis van vertrouwen. Een patiënt heeft een probleem en gaat naar een arts, omdat hij daar vertrouwen in heeft. Patiënten gaan niet voor een ervaring, of voor het extraatje dat ze kunnen kiezen.’
- ‘De patiënt moet blind vertrouwen hebben als hij een ziekenhuis binnenkomt. Dat is een gigantische verantwoordelijkheid. Een aantal dingen die je toepast in de industrie, werken daarom ook niet in een ziekenhuis. Het bekende 80-20 verhaal, dat gaat hier niet op. Het is altijd 100 procent. Op vlak van patiëntveiligheid dient alles in een ziekenhuis onder controle te zijn.’
Lees hier het volledige interview dat Management Team onlangs had met Marc Van Uytven, directeur van het OLV Ziekenhuis in Aalst (België).
comments powered by Disqus