Retailers leiden consumenten om de tuin

Retailers leiden consumenten om de tuin
  • 29 mei 2018
  • Redactie

Consumenten worden door (online) retailers misleid met goed beoordeelde en populaire witgoedartikelen en tv’s die niet meer leverbaar zijn. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.

Naar aanleiding van een consumentenklacht en een eigen onderzoek uit 2016 waaruit bleek dat retailers consumenten misleidden, voerde de consumentenvereniging opnieuw een steekproef uit. De Consumentenbond bestelde in totaal honderd producten bij leveranciers, die in de afgelopen zeven jaar door de bond waren uitgeroepen tot ‘Beste Koop’, schrijft zustertitel Twinkle.

Mystery-consument
De vereniging schrijft dat werknemers na het bestellen per mail of telefonisch vaak de boodschap kregen dat het product niet meer leverbaar was, waarna er een ‘luxe opvolger’ of een ‘mooie upgrade’ werd aangeboden, terwijl deze niet per se een ‘Beste Koop’-prijs had gewonnen. Bij andere winkels werd de mystery-consument niet gewaarschuwd, maar kreeg hij een offerte waar een ander product op stond. Sommige van de (web)winkels gaven niet aan of de producten überhaupt zouden worden geleverd.

Misleidende dienstbaarheid
Volgens de bond kwamen veel webshops met smoesjes. Zo beschouwden sommige retailers het bieden van een alternatief juist als een ‘service naar de klant’ of gaven aan ‘mee te denken met de klant’. De Consumentenbond licht schriftelijk toe: ‘Het is misleidend dat winkels iets aanbieden wat ze niet kunnen leveren. Het heeft er alle schijn van dat ze opzettelijk klanten lokken met modellen die goed uit de test kwamen en populair zijn.’





comments powered by Disqus