Van straatagent naar service-agent: politie Overijssel start webcareteam

Van straatagent naar service-agent: politie Overijssel start webcareteam
  • 2 mei 2018
  • Redactie

Het district 'IJsselland' van de politie in Overijssel start deze week met een webcareteam, waar burgers via Facebook en Twitter terecht kunnen met vragen, opmerkingen en tips. Aanleiding van het initiatief is de uitbreiding van de dienstverlening. CustomerFirst spreekt hierover met Nicole van Voorst, woordvoerder politie Oost-Nederland.

‘Er waren al wel sociale mediateams, maar agenten en baliemedewerkers moesten dit doen naast hun reguliere werk. Daardoor duurde het langer voordat berichten werden beantwoord.’ In Twente is bij de politie al langer een webcareteam gestationeerd. ‘En dat werkt hartstikke goed’, vertelt Van Voorst. ‘Burgers zijn enthousiast over de snelle afhandeling en vinden de manier van communicatie over sociale media prettig.’ Tevens vertelt de woordvoerder dat ze merken dat burgers minder snel bellen. ‘Sociale media zijn laagdrempeliger. Daarnaast kunnen wij niet overal zijn; burgers zijn voor ons belangrijke ogen en oren.’

Maatschappelijke tendens
Of het aanstellen van een webcareteam nodig was? ‘Zeker: wij moeten meegaan met de maatschappij. We zien dat bedrijven ermee starten, omdat men er behoefte aan heeft. Voorheen konden wij geen snelle afhandeling garanderen. Nu wordt er binnen een half uur gereageerd – hiervoor kon het een dag duren.’

Per dag bezetten twee agents het webcareteam en wisselen elkaar daarbij af, zodat er tussen 07:00 uur en 23:00 uur altijd iemand bereikbaar is. Op dit moment komen er enkele tientallen berichten per dag binnen in regio IJsselland, maar dit aantal ligt met twee- á driehonderd vele malen hoger in Twente. ‘Het aantal loopt ook op wanneer er sprake is van heterdaadmeldingen, waar veel op wordt gereageerd.’

Noot: Van Voorst benadrukt dat men bij spoedmeldingen nog steeds gebruik dient te maken van noodnummer 112.






comments powered by Disqus