Coop: Barcodes eruit, beeldherkenning erin

Coop: Barcodes eruit, beeldherkenning erin
  • 15 maart 2019
  • Redactie

De in-app functie van Coop faciliteert in klantgemak en een goede user experience voor het doen van de dagelijkse boodschappen: barcodes zijn verleden tijd door een productscanner met beeldherkenningstechnologie. ‘Je wilt het gewoon zo makkelijk mogelijk, maar ook leuk maken.’

De onderneming haakte met de app-lancering in april 2018 later in op digitale trends dan andere supermarkten. Ongeveer een jaar na dato maakt zustertitel Twinkle de balans op. Supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo bieden al langer de mogelijkheid om producten te scannen. Ontwikkelaar Incentro zag een UX-fout die voor Coop zomaar een gat in de markt kon betekenen: bij elke supermarkt is er een barcode nodig om te scannen. De applicatie van Coop biedt daarentegen de mogelijkheid om het volledige product te scannen – of dit nu een pak melk, een courgette of een brood betreft. ‘Het leek mij wel handig om een scanner in te bouwen die niet alleen barcodes herkent, want niet alle producten hebben een barcode. En er zijn allemaal technologieën om producten op vorm te herkennen’, aldus Incentro-ontwikkelaar Rogier van den Brink. Het zelflerende algoritme moet steeds beter worden in het herkennen van de productvormen.

Klantgemak & UX
De applicatie vormt voor de supermarktketen de motor der innovaties. Nieuwe initiatieven worden op deze plek omarmt, licht e-commerce manager Jop van Sommeren toe. Bovenaan de verlanglijst prijkte destijds de behoefte aan een app die gericht is op conversie. Daar waar de klant sneller, intuïtiever en eenvoudiger boodschappen kan bestellen. De scanner met beeldherkenningstechnologie voldoet in de vraag naar klantgemak en een goede user experience van de applicatie. De e-commerce manager verklaart dat de gebruikerservaringen van de applicaties positief zijn. ‘Consumenten zijn blij verrast dat ze met de productscanner hun boodschappenlijst kunnen vullen zonder dat ze iets hoeven in te tikken.’

Klank van omnichannel
De timing van de applicatie noemt Twinkle opvallend, aangezien het Nederlandse e-commercelandschap ten tijde van de lancering kennismaakte met voice commerce. Van Sommeren reageert dat de organisatie de marktontwikkelingen niet negeert, maar een andere technologische opstap zag. Eenvoud en ‘leuk’ zijn hier sleutelwoorden voor. ‘De ene keer scan je in de keuken een leeg bakje en de volgende keer spreek je in de auto wat in op je spraakcomputer en vul je daarmee je lijstje in. Daar willen we uiteindelijk naartoe; dat je op al die momenten van de dag aanwezig bent.’ Tot slot vormt omnichannel het refrein van de toekomstmuziek: de applicatie moet volgens Van Sommeren een toevoeging zijn voor het fysieke winkelpubliek.





comments powered by Disqus