Schiphol stijgt tot grote IoT-hoogte
Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen uitgerold op de luchthaven. Het netwerk biedt dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges en pieren en in niet-publieke gebieden zoals de bagagekelders en de platformen.
Volgens Chief Information Officer Sjoerd Blüm onderstreept dit eigen IoT-netwerk ‘de ambitie van Schiphol om voorop te lopen in digitalisering op luchthavens en de toepassingen op Schiphol slim te maken, zodat we processen voor reizigers en partners kunnen verbeteren’. In de toekomst is het nu ook mogelijk om snel nieuwe Iot-toepassingen door te voeren. ‘Door digitale zintuigen te gebruiken willen we onze diensten verbeteren en de luchthaven aantrekkelijker maken’, aldus Blüm.
Wc-experience
De eerste Internet of Things-toepassing op Schiphol, is de mogelijkheid voor reizigers om real-time feedback te geven over hun ervaring met de toiletfaciliteiten. Aan de hand van deze beoordelingen wordt een gedetailleerde analyse gemaakt van het gebruik van de toiletten en de waardering ervan. In de maand september kwamen er ruim 550.000 reacties binnen. Op basis van die real-time informatie konden de schoonmaakbedrijven op de luchthaven proactief op verstoringen of vervuiling acteren. De eerste resultaten laten zien dat toiletten schoner zijn en reizigers dit waarderen, laat Schiphol weten.
Lees ook: Schiphol breidt fysieke hub uit met datahub
- klantgericht
- ervaring
- Schiphol
- eigen netwerk
- dienstverlening
- data-analyse
- digitalisering
- procesverbetering
- Internet of Things