Consumentenbond: geen gehoor voor (opzeg)wensen
Het opzeggen van online accounts of abonnementen wordt klanten te moeilijk gemaakt, stelt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek onder 125 (online) diensten. 1 op de 3 bedrijven geeft geen gehoor aan de wens van klanten een abonnement online te beëindigen.
Energiebedrijven, kranten, goede doelen en sommige webwinkels worden door de Consumentenbond op het matje geroepen omdat het voor klanten lastig is om diensten op te zeggen. Een aantal van deze organisaties stuurt nadrukkelijk aan op telefonisch contact, anderen maken het lastig informatie te vinden over een opzegprocedure online. Webwinkels als Blokker en fonQ maken het klanten moeilijk een (gratis) account te verwijderen.
Open en transparant
Uit het onderzoek komen ook positieve voorbeelden naar boven. Zo zijn banken en schadeverzekeraars duidelijk over de mogelijkheid online op te zeggen, vanuit de eigen klantomgeving. Ook streamingdiensten als Netflix communiceren open en transparant tegenover hun klanten. Tien bedrijven pasten hun website direct aan nadat de Consumentenbond hen op het matje riep.
Wet van Dam
De Consumentenbond besloot het opzeggemak van allerlei dienstverleners onder de loep te nemen naar aanleiding van de Wet van Dam. Deze wet verplicht bedrijven het mogelijk te maken om een overeenkomst op dezelfde manier op te zeggen als waarop deze is afgesloten. Klanten moeten online afgesloten abonnementen dus ook online kunnen beëindigen. Veel bedrijven ‘verstoppen’ deze informatie echter op de website.
- opzeggemak
- communicatie
- webwinkels
- Blokker
- Consumentenbond
- Netflix
- opzegprocedure
- klantgemak
- klantgericht
- customer focussed
- voorwaarden
- klantreis
- Fonq