Problemen bij buitenlandse webshops
Maar liefst driekwart (74%) van de Nederlanders heeft problemen ervaren met een bestelling bij een buitenlandse webshop, een toename van 5% ten opzichte van vorig jaar.
Online winkelen bij buitenlandse webshops is sinds de coronacrisis populairder dan ooit: acht op de tien (79%) Nederlanders koopt weleens bij webshops over de grens. Dat blijkt uit onderzoek van betaaltechnologiebedrijf Mastercard naar onlineshopgedrag onder 1.349 Nederlandse consumenten. Tegelijkertijd nemen als gezegd leveringsproblemen bij buitenlandse webshops toe.
Met name de frequentie in online aankopen bij buitenlandse webshops neemt toe. Een kwart van de consumenten stelt sinds de coronacrisis vaker online te shoppen bij buitenlandse webshops. Bijna even zoveel (22%) koopt zelfs minimaal iedere maand bij webshops over de grens. Maar liefst een derde (33%) verwacht ook na de pandemie vaker bij buitenlandse webshops te winkelen.
Webshopaankopen uit buitenland vaak te laat geleverd
De voornaamste reden om voor een buitenlandse webshop te kiezen is de aankoopprijs (82%). Daarnaast worden het geboden assortiment (50%) en de zoektocht naar een specifiek artikel (45%) vaak als argument genoemd. Toch kunnen buitenlandse webshops volgens de Nederlandse consument ook problemen met zich meebrengen. De meest voorkomende frustratie is een te late levering (39%), gevolgd door het niet aankomen van een product (25%) en het ontvangen van een beschadigd of verkeerd product (19%). 17% stelt zelfs opgelicht te zijn geweest via een buitenlandse webshop, een toename van 5% ten opzichte van vorig jaar. Ruim twee op de vijf (43%) heeft weleens een klacht ingediend naar aanleiding van deze problemen.
Ook Nederlandse webshops onverminderd populair
Zeven op de tien Nederlanders koopt sinds de coronacrisis significant vaker bij Nederlandse webshops. Een ruime meerderheid (58%) van de Nederlanders koopt minimaal maandelijks producten bij een Nederlandse webshop, een toename van 11% ten opzichte van vorig jaar. 14% rondt zelfs iedere week een bestelling af bij een Nederlandse webshop, een groei van 6% ten opzichte van een jaar geleden. Bijna de helft (48%) geeft bovendien aan ook na de coronacrisis vaker online te blijven winkelen bij Nederlandse webshops.
Onlineshopper wil wel, maar verzekert aankoop niet
Ondanks de groei in bestellingen en de problemen die hiermee gepaard gaan, verzekert bijna twee derde (63%) van de onlineshoppers een aankoop nooit met een aankoop- of aflevergarantie. Terwijl drie op de tien aangeeft buitenlandse webshops niet zo veilig te achten als Nederlandse webshops, en maar liefst de helft weleens een aankoop afbreekt omdat ze de webshop niet vertrouwen. Bijna vier op de tien Nederlanders (38%) is niet op de hoogte dat aankopen verzekerd kunnen zijn door te kiezen voor een specifieke betaalmethode. De meeste shoppers (40%) zouden bij een bedrag boven de 100 euro de aankoop standaard willen verzekeren.
'Nederlanders winkelen meer dan ooit online, en verwachten ook na de coronacrisis veelvuldig online te blijven winkelen', vertelt Jan-Willem van der Schoot, Country Manager bij Mastercard Nederland aan Customer First. 'Juist nu de frequentie in online aankopen bij zowel buitenlandse als Nederlandse webshops toeneemt, is het belangrijk dat aankopen gemakkelijk en veilig kunnen worden gedaan. Consumenten doen er daarom goed aan om na te gaan of een webshop veilig is, en daarnaast een goede afweging te maken welke betaaloplossing het best beschermt tegen eventuele problemen.'
(PvWK, foto: Andrea Piacquadio / Pexels)
Achtergrond onderzoek
'Het onderzoek naar online shopgedrag is uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau. In totaal kregen 1.349 Nederlandse online shoppers van 18 jaar en ouder een online vragenlijst. Na selectie zijn alleen de 1.053 respondenten meegenomen die aangaven weleens bij buitenlandse webshops te kopen. De steekproef werd gedaan in de periode van 15-17 februari 2021.'
(bron: Mastercard)
- specifiek
- standaard
- aankoop
- klantcontact
- aankoop
- winkelen
- webshops
- betalen
- kiezen
- webshop
- bedrag
- betaalmethode
- Jan-Willem van der Schoot
- Mastercard
- service
- verzekeren
- klacht