Fonq biedt consument meer beleving bij online kamer stylen

Fonq biedt consument meer beleving bij online kamer stylen
  • 29 July 2021
  • Ryan Baij

Fonq heeft in samenwerking met Hullabalook een styling tool ontwikkeld waarmee de consument digitaal kamers kan inrichten. Nu de pilot geslaagd is, wordt de tool verder uitgebreid.

‘Doordat de consument de huiskamer volledig naar eigen situatie kan inrichten en eindeloos kan combineren met kleuren, meubels en accessoires, zien we dat de drempel om online meubels te shoppen lager is geworden’, aldus Jeroen van Leenen, manager CX bij Fonq.

Het uiteindelijke doel van de tool is om de beleving van de klant zo realistisch mogelijk te maken. Van Leenen vertelt hierover: ‘Het assortiment wat in de tool zit, is heel erg groot. Meubels uit het fonQ assortiment (of die daarop lijken) die gebruikers nu al in hun woonkamer hebben staan, kunnen verwerkt worden in de styling tool om zo dicht mogelijk bij de realiteit te komen. Met kleuren, afmetingen en vloeren kan de setting aangepast worden om de huiselijke sfeer zo goed als mogelijk na te maken. Daarnaast wordt de beleving zo realistisch mogelijk gemaakt doordat de producten naar verhouding geschaald zijn. Zo kun je de grootte van bijvoorbeeld  een bijzettafel altijd in verhouding met een bank zien. Hiermee kun je een mooie setting bij elkaar zoeken, die dicht in de buurt komt van de eigen woonkamer.’

"Met kleuren, afmetingen en vloeren kan de setting aangepast worden om de huiselijke sfeer zo goed als mogelijk na te maken"


De styling tool gebruikers converteren 22% beter als niet-styling tool gebruikers, zijn 97% langer op de website en er is een stijging in de gemiddelde orderwaarde van 44% te zien bij de styling tool gebruikers.  Daarbij wordt er een omzetstijging van 76% per styling tool gebruiker gehaald. Fonq meet daarmee niet alleen op bestaande klanten, maar ook op nieuwe gebruikers zonder enige voorkennis. Daar zien zij dezelfde omzetstijging vanuit de styling tool.

De gebruikers hebben in een survey toelichting gegeven over hun ervaring. Met onder ander die feedback hebben we verschillende verbeteringen doorgevoerd na de pilot. Bijvoorbeeld het onthouden en automatisch opslaan van kamers, het uitbreiden van het kleurenpalet en assortiment en het toevoegen van quickview van producten is hier uit voortgekomen. ‘Het is heel fijn dat ik een ontwerp kan maken’, ‘De tool is briljant’ en ‘Handige vertoning van het assortiment en zeer gebruiksvriendelijk’ zijn enkele reacties van gebruikers die in de survey zijn doorgegeven.

Nu de styling tool na de pilot van drie maanden succesvol is gebleken, worden meer kamers, producten en mogelijkheden aan de styling tool toegevoegd. Zo kunnen consumenten nu naast hun huiskamer, ook de slaapkamer, eetkamer, kinderkamer of werkkamer inrichten met 38% van het Fonq aanbod. Met de komst van de styling tool biedt fonQ niet alleen meer inspiratie aan oriënterende klanten, maar is het ook makkelijker om cross-category te shoppen.

"Zo kunnen we hier in de toekomst op inspelen door bijvoorbeeld cross- en upsell vanaf de productpagina te optimaliseren."

Van Leenen ziet daarmee mogelijkheden voor het assortiment op langere termijn: ‘We meten alle interactie in de tool en kunnen daarmee het gedrag van gebruikers inzien. Daarbij kan je denken aan bijvoorbeeld het gebruikmaken van kleuren, filtering, het toevoegen of verwijderen van producten en het bekijken van verschillende productgroepen. Hieruit kunnen we vervolgens lezen welke combinaties er veel gebruikt worden. Zo kunnen we hier in de toekomst op inspelen door bijvoorbeeld cross- en upsell vanaf de productpagina te optimaliseren. Ook kunnen we inspiratiecontent creëren op basis van veelvoorkomende interacties, bijvoorbeeld verschillende combinaties van banken met sierkussens. Als we zien dat hier veel mee gewisseld wordt, kunnen we bijvoorbeeld een artikel wijden aan het zo leuk mogelijk opmaken van je bank.’

Met behulp van de 'stickers technologie' van Hullabalook is de styling tool tot stand gekomen. Deze technologie converteert de producten naar geschaalde 2D-stickers. Hierdoor kunnen consumenten makkelijk zien hoe een combinatie van producten, zoals een bank met kussens, in hun huiskamer staat.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Geplaatst in
  • Reacties
  • Link