Van de metaverse tot de groene revolutie, dit zijn de trends voor 2022
Elk jaar ontstaan er nieuwe uitdagingen en kansen binnen online marketing. Welke trends en ontwikkelingen gaan dit jaar bepalend zijn? Ontdek in dit artikel de vijf belangrijkste trends uit het trendrapport van Beeckestijn Business School.
Ook dit jaar neemt Digital Strateeg Bart Meerdink je mee in de vijf belangrijkste trends voor komend jaar. Het Digital Marketing Trendrapport 2022 is tot stand gekomen door interviews met vakexperts en het analyseren van meer dan 100 digitale strategieën.
Wat kun je verwachten in het trendrapport?
1.De doorbraak van Marketing Operations (MarOps) als discipline
De hoeveelheid beschikbare data en tools groeit. Veel marketeers houden zich dagelijks bezig met het slimmer inrichten van de funnel die steeds complexer en technischer wordt. De rol van centrale datacollectie en de juiste tools wordt nog belangrijker. Daarmee groeit ook de behoefte om de hele marketingoperatie beter te stroomlijnen. Dit leidt tot een nieuwe discipline in ons vakgebied; Marketing Ops.
2.Alles Automated?
Veel marketeers draaien dagelijks aan de knoppen van hun advertenties om deze te optimaliseren. Daarbij worden we steeds vaker geholpen door de toenemende automatisering van Ads & Search. Big Tech partijen als Alphabet (Google) en Meta (Facebook) investeren zwaar in Artificial Intelligence (AI) en Machine learning (ML). Hierdoor komen er steeds meer mogelijkheden om de optimalisatie van je campagnes aan de algoritmes over te laten. Is het nobele handwerk van dagelijks campagnes optimaliseren daardoor verleden tijd en houden we meer tijd over voor het bouwen van een sterk merk?
3.To Metaverse or not
Onze fysieke wereld digitaliseert steeds verder. Grote organisaties zetten een volgende stap in de ontwikkeling en adoptie van Internet of Things (IoT) applicaties, Augmented- en Virtual reality toepassingen en AI. Met deze verdere digitalisering wordt de basis gelegd voor de Metaverse.
De metaverse (samenstelling van meta ‘beyond’ of ‘voorbij’ en universe) kan worden omschreven als een toekomstvisie met een gedeelde virtuele wereld waar je als avatar door heen beweegt. Zo ver gaat het in 2022 nog niet. Wel zullen we steeds vaker kennis maken met nieuwe digitale toepassingen en mogelijkheden zoals een virtuele opendag of proefrit voor je nieuwe auto.
Ook voor customer experience en customer service biedt deze virtuele wereld mogelijkheden. Hoe zou het zijn om in de toekomst je klant te kunnen helpen in een klantenservice centrum in de metaverse?
4.Krapte op de arbeidsmarkt
Begin 2021 was er veel economische onzekerheid. De miljarden van de NOW-regeling hielden veel bedrijven overeind. Er werd gevreesd voor een faillissementsgolf en een toename van de werkloosheid. Halverwege 2021 blijkt het beeld alweer anders als Bart in zijn zomer column terugblikt op het trendrapport 2021. “Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat er zoveel vraag is naar digital marketeers.”
De grote vraag naar digital marketeers blijft. Een krapte op de arbeidsmarkt leidt in vele digital marketing roadmaps tot een vertraging. In 2022 wordt er dan ook meer geïnvesteerd in de ontwikkeling van medewerkers (en talent) om ze te binden en behouden. De juiste mensen in je organisatie hebben om in te spelen op de trends en ontwikkelingen is dus essentieel, maar wat kunnen we nog meer verwachten in 2022?
5.Groen = doen
De tijd van mooie woorden en greenwashing is voorbij. Van organisaties wordt verwacht kritischer te kijken naar vervuilende producten en de uitstoot in de supply chain. In 2022 zal de groene revolutie o.a. terug te zien zijn in een groenere e-commerce keten.
Consumenten blijven heel vatbaar voor goedkopen en snel, maar zijn gelukkig steeds vaker te verleiden tot groenere keuzes. Keuzes die vaak ook in het belang van jouw organisatie zijn. 2021 heeft een definitieve doorbraak gebracht van de groene revolutie. Laten wij, marketeers, er voor zorgen dat dit in 2022 hard doorzet!
Lees het hele trendrapport
In het Trendrapport geeft Bart een uitgebreide toelichting op deze vijf trends. Hij inspireert je met voorbeelden en nieuwe kennis. Daarnaast bevat het trendrapport drie interviews met vakexperts. Marketing Technologist Frans Riemersma neemt je mee in wereld van MarOps, Digital Marketing Advertising Specialist Alex Groenendijk vertelt over de automatisering van Ads en Auteur Heleen Buldeo Rai laat de mogelijkheden van groenere keuzes zien.
Make impact
Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen