Energiebedrijven: stormloop op klantenservice
Energiebedrijven maken zich zorgen mogelijke betalingsproblemen als klanten hun jaarafrekening krijgen. Veel mensen betalen maandelijks een te laag bedrag als voorschot, waardoor ze aan het eind van het jaar een fors bedrag moeten bijbetalen.
Bij Vattenfall betaalt een op de tien klanten 200 euro per maand te weinig, zo meldde de Telegraaf al eerder. Het bedrijf zei al begin juli dat klanten in het nauw komen door de prijsverhogingen.
Eneco deelt die zorgen, zegt een woordvoerder bij de NOS. Bij hen moet één op de tien klanten op dit moment een bedrag ter hoogte van drie termijnbedragen bijbetalen bij de jaarafrekening. Dat bedrag wisselt en heeft te maken met het verbruik. Essent herkent het beeld ook en attendeert klanten hierop. Hoeveel klanten te weinig betalen maakt het bedrijf niet bekend.
Volgens Vattenfall stellen sommige mensen hun termijnbedrag lager in dan nodig omdat ze het simpelweg niet kunnen betalen. Maar er zijn ook mensen die hun verbruik te laag inschatten. Via een app zien mensen hoeveel ze verbruiken in de zomer en als dat lager is dan het termijnbedrag stellen ze dat naar beneden bij.
Ondanks de zorgen wil Vattenfall de mogelijkheid voor mensen om hun termijnbedrag zelf naar beneden bij te stellen niet blokkeren. 'We hebben dat in het verleden wel eens geprobeerd, maar toen kregen we klachten. Mensen willen het zelf bepalen', zegt een woordvoerder. Daarnaast kan het mensen ook wat financiële ruimte geven om het termijnbedrag naar beneden bij te stellen, ook al komt de rekening uiteindelijk wel.
Bij Eneco kunnen klanten, als hun termijnbedrag door Eneco naar boven is bijgesteld, het bedrag zelf online tot 20 procent naar beneden bijstellen. Als mensen nog minder willen betalen, moeten ze contact opnemen met het bedrijf. Of Eneco dat toestaat verschilt per geval, zegt het bedrijf. 'Het belangrijkste is dat we dan contact hebben met de klant en dan kunnen we ook overgaan tot een betalingsregeling als dat nodig is.'