Gevolgen van slechte e-commerce-ervaringen vergeten consumenten niet snel
De gevolgen van een slechte e-commerce-ervaring worden niet snel vergeten door de consument. De leveringscapaciteit en -prestaties zijn een cruciaal onderdeel van de merkervaring en worden door de consument kritischer dan ooit bekeken.
Dat vertelt Albert van Roekel, director solutions consultancy bij Descartes, in een bijdrage bij collega-titel Twinkle. Drie op de vier consumenten hebben in de afgelopen drie maanden leveringsproblemen ondervonden. En dat onthouden ze.
De verwachtingen lopen sterk uiteen, afhankelijk van de waarde van het product, de leeftijdsgroep en zelfs de nationaliteit, en ze strekken zich uit over de hele koopervaring, van aankoop en levering tot uitpakken en retourneren. Uit onderzoek blijkt dat voor de duurste artikelen veiligheid (32 procent), bewijs van levering (30 procent) en tracering (27 procent) het belangrijkst zijn voor kopers. Hoe goedkoper de goederen, des te belangrijker worden de leveringskosten (23 procent).
'Het gebrek aan leveringscapaciteit, in combinatie met de toegenomen complexiteit en de bezorgdheid over het milieueffect, betekent dat detailhandelaars hun leveringsstrategieën moeten heroverwegen. Retailers moeten dit zien als een kans om consumenten aan zich te binden, en tegelijkertijd het milieu te helpen en de kosten van thuisbezorging te verlagen.', zo stelt Van Roekel.
Het hele artikel is hier te lezen.