Nederlandse consument besteedt geld anders door inflatie

Nederlandse consument besteedt geld anders door inflatie
  • 27 februari 2023
  • Ryan Baij

Uit de 3e-meting van de Recessie Monitor van onderzoeksbureau Markteffect blijkt dat Nederlanders hun bestedingspatroon hebben aangepast en grote uitgaven hebben tegengehouden.

Gedurende de laatste maanden van 2022 werd er volop gespeculeerd over een naderende recessie. De stijgende energieprijzen, het risico op gastekorten en de hoge inflatie zorgden ervoor dat men verwachtte dat de economische groei zou afzwakken. Tot op heden is er nog geen officiële recessie vastgesteld, maar bereidt Nederland zich al een tijdje hierop voor. Hoe doet Nederland dit en wat verwachten ze de komende maanden te doen

Een gevolg van de gevoelsmatige recessie is dat er aanpassingen volgen in het bestedingspatroon en het verwachte uitgavenpatroon. Uit onderzoek blijkt dat ruim drie op de vijf Nederlanders (62%) de afgelopen maanden hun bestedingspatroon heeft aangepast om minder geld uit te geven. 11% van de Nederlanders heeft dit (nog) niet gedaan en 26% blijft hierin neutraal. Van de Nederlanders die hun bestedingspatroon hebben aangepast, geeft 80% aan het bestedingspatroon op het gebied van boodschappen veranderd te hebben.

Er werd het meest bespaard op boodschappen, kleding en uitjes. Sport en verzekeringen zijn de categorieën die de dans het meest zijn ontsprongen.

Lage inkomens
Nederlanders met een laag inkomen hebben het bestedingspatroon van boodschappen het meeste aangepast (93%). Er werd alleen het hoognodige gekocht, gewisseld van A-merk naar huismerken of zelfs gewisseld van supermarkt om minder geld uit te geven aan boodschappen. Opvallend is daarbij dat mensen ook naar ongezond voedsel grijpen, omdat dat nou eenmaal goedkoper is.

Luxe inkomens
Drie op de vijf Nederlanders (59%) zouden grote uitgaven tegenhouden tijdens een recessie. De aanschaf van bijvoorbeeld een nieuwe bank, auto of vakantie worden zwaarder overwogen of uitgesteld. Net zoals in de metingen van september en november 2022, is vakantie de grootste uitgave die werd tegengehouden. Nederlanders verwachten minder vaak op vakantie te gaan (52%), en als de vakantie wordt geboekt dan is deze minder luxe dan voorheen. 

Onderzoeksverantwoording
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in februari 2023 onder een representatieve steekproef Nederlandse respondenten van 18 jaar en ouder.

comments powered by Disqus