Vertrouw je nog op third-party cookies? Pas op!
Bedrijven en merken investeren nog steeds in third-party cookies. Het is inmiddels al even geleden dat google heeft aangekondigd ermee te stoppen. Die merken lopen volgens nieuw onderzoek gevaar voor de lange termijn.
Volgens Adobe, die het onderzoek naar investeringen over third-party cookies heeft uitgevoerd, kunnen bedrijven en merken veel geld mislopen en tevens concurrentievoordeel mislopen. Ze gaan de klanteninformatie, die ze verzamelen via third-party cookies missen. Zeker omdat ze nog heel veel informatie via deze weg binnehalen.
De belangrijkste uitkomst van het onderzoek is dat in alle landen 73 procent van de marketing- en salesmanagers nog steeds sterk op cookies van derden vertrouwt. Hoewel de afschaffing in het verschiet ligt, besteedt 39 procent van de leiders ten minste de helft van hun marketingbudget aan op cookie-gebaseerde campagnes – en 58 procent is zelfs van plan de uitgaven voor cookie-afhankelijke campagnes dit jaar te verhogen.
Klantdata
De meerderheid van de ondervraagden (80%) zegt dat ten minste 30 procent van hun totale potentiële markt zich bevindt in omgevingen waar third-party cookies niet werken, zoals social media-platforms en op Apple-apparaten. Naast de onmiddellijke gevolgen van het niet kunnen bereiken van 30 tot 50 procent van de potentiële klanten, zullen de gevolgen van deze beperking alleen maar groter worden, aangezien de cookieloze grens zich blijft uitbreiden. Een te grote afhankelijkheid van third-party cookies staat op het punt zich tegen merken te keren – bijna driekwart van de ondervraagden verwacht dat het einde van deze cookies hun bedrijven zal benadelen.
De helft van de ondervraagden die cookies gebruiken, geeft aan cookies te zien als een ‘noodzakelijk kwaad’, ook al beseffen velen dat te veel blijven vertrouwen op deze cookies uiteindelijk geen optie is. Terwijl meer dan een derde (37%) zegt niet over de middelen te beschikken om hun cookieloze strategie te ontwikkelen.
Jamie Brighton, Director of Product Marketing EMEA bij Adobe legt het probleem van informatie van consumenten verzamelen op deze manier uit: 'Hoewel het niet verrassend is dat marketeers nog steeds op cookies vertrouwen, zijn de publieke opinie en de regelgeving veranderd. Consumenten zijn zich namelijk steeds meer bewust van de manier waarop bedrijven data verzamelen. Langzaam maar zeker leren bedrijven dat ze data moeten verzamelen en op een betrouwbare manier ervaringen moeten bieden om relaties met klanten op te bouwen. De trend is duidelijk: merken stappen over op platforms die niet afhankelijk zijn van third-party cookies, en wie deze trend negeert, laat geld liggen en brengt zijn bedrijf op langere termijn in gevaar.'