Ondanks inflatie blijft Nederlandse consument evenveel online shoppen
Maar liefst zeven op de tien Nederlandse consumenten gaan dit jaar minstens evenveel online shoppen als in 2022. Dit blijkt uit het Consumer Insights Report van Wunder.
Er is wel meer bewustwording onder uitgaven, zo stelt het rapport. Vooral de jongere generatie koopt tegenwoordig bewuster. Van hen willen drie op de tien meer bezuinigen in 2023, met luxe uitgaven als vakanties (50 procent) en niet-essentiële aankopen (55 procent) als absolute uitschieters. 'De uitdaging voor merken om de ‘Gen Z digital natives’ te bereiken en te binden is groter dan ooit”, zegt Joyce Kremer, Marketing Director bij Wunder. “Deze generatie hecht vooral waarde aan positieve, relevante en onderscheidende klantervaringen. Wanneer je als online retailer daar de focus op legt, kun je de connectie met generatie Z maken. Houd hier dus rekening mee in je database groeistrategie.'
Ondanks bezuinigingsbehoeften geeft een groot deel van de respondenten de voorkeur aan kwaliteit boven kwantiteit (38 procent) en kwaliteit boven prijs (46 procent). Ook bij aankoop van luxeproducten is kwaliteit met 47 procent de belangrijkste factor, gevolgd door prijs (25 procent) en functionaliteit (18 procent). Kremer: 'De consuminderen-trend is al een tijdje gaande, dus het verbaast me niet zozeer dat consumenten liever minder artikelen kopen van goede kwaliteit dan andersom. Voor retailers is het daarom belangrijk dat zij concurrerend prijzen, maar ook zeker de kwaliteit van hun producten en loyaliteitsprogramma benadrukken. Voorkom dus dat je strategie zich te veel focust op het aantrekken van nieuwe klanten door kortingen, maar focus vooral op kwaliteit en merkwaarde om te voorkomen dat je marges verder verdampen in economisch uitdagende tijden.'