ACM waarschuwt voor misleidende energietelefoontjes

ACM waarschuwt voor misleidende energietelefoontjes
  • 15 mei 2023
  • Ryan Baij

De ACM ziet dat er op de energiemarkt weer meer verschillende soorten contracten worden aangeboden en dat er flinke prijsverschillen zijn. Met het op gang komen van de energiemarkt ziet de ACM het aantal meldingen van agressieve en misleidende werving voor energiecontracten ook weer toenemen.

'Helaas stijgt het aantal meldingen over misleidende werving weer', zo constateert Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: We doen onderzoek naar bedrijven waar we veel klachten over krijgen. Daarnaast roepen we consumenten op ook goed op te letten. Een ongevraagd telefonisch aanbod is eigenlijk nooit de beste keuze. Daarom is het belangrijk een aanbod altijd eerst rustig te vergelijken met het aanbod van andere leveranciers en niet tijdens het verkoopgesprek akkoord te gaan met een nieuw contract.

Tocht ziet Van Houten ook een voordeel: 'Het is mooi om te zien dat er weer iets te kiezen is voor consumenten.' Vanaf 1 juni 2023 gelden er nieuwe regels voor opzegvergoedingen bij vaste energiecontracten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze regels opgesteld om energieleveranciers te stimuleren weer meer vaste contracten aan te bieden. Met de nieuwe regels is een vast contract ook echt een vast contract. Consumenten die willen overstappen kunnen bij hun oude leverancier vragen naar de voorwaarden en de hoogte van de opzegvergoeding en dan een beslissing nemen. De ACM adviseert consumenten nooit zomaar akkoord te gaan met een ongevraagd aanbod, bijvoorbeeld via de telefoon.

Om te voorkomen dat consumenten bij een overstap naar een nieuwe leverancier verrast worden door een hoge opzegvergoeding, is geregeld dat de consument bij een overstap binnen enkele dagen een bericht van de leverancier krijgt over de hoogte van de opzegvergoeding. De ACM ziet dat er op de energiemarkt weer meer verschillende soorten contracten worden aangeboden en dat er flinke prijsverschillen zijn. Met het op gang komen van de energiemarkt ziet de ACM het aantal meldingen van agressieve en misleidende werving voor energiecontracten helaas ook weer toenemen. Consumenten worden bijvoorbeeld gebeld dat hun huidige leverancier op de rand van faillissement staat en dat zij snel over moeten stappen, terwijl dat helemaal niet zo is. Ook worden er regelmatig telefonisch energiecontracten aangeboden die niet het beste aanbod zijn. Daarom waarschuwt de ACM alle consumenten om alert te blijven en niet zomaar in te gaan op een ongevraagd aanbod van een nieuw energiecontract.

 

comments powered by Disqus