Opgelet: online criminelen doen zich voor als bezorgdienst
Uit nieuw onderzoek van de Rijksoverheid blijkt dat drie op de vijf Nederlanders weleens een nepbericht ontvangen dat van een bezorgdienst lijkt te komen.
De afzender wordt vaak niet gecontroleerd: bijna de helft van de mensen die weleens nepberichten ontvangt, checkt zo’n bericht nauwelijks als een vergelijkbaar bericht verwacht wordt.
Rond de feestdagen laten miljoenen Nederlanders hun kerstinkopen thuisbezorgen. Tussen alle berichten over de status van de bezorging valt een nepbericht veel minder op. Met de campagne ‘Laat je niet interneppen’ roept de Rijksoverheid iedereen op om goed de afzender van online berichten te controleren en bij twijfel het bericht weg te klikken.
'Online criminelen maken misbruik van je goede vertrouwen door zich voor te doen als een bekende organisatie', zegt Dilan Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid. 'Deze criminelen weten dat veel mensen een nepbericht minder goed herkennen als ze op zo’n moment daadwerkelijk een soortgelijk bericht verwachten. Zeker in de drukke maand december. Daarom zeg ik: ‘laat je niet interneppen’!'
De meerderheid van de Nederlanders (85%) ontvangt weleens een nepbericht via e-mail, sms of WhatsApp. De helft zelfs één of meerdere keren per maand. Hoewel bijna negen op de tien mensen (86%) zeggen de afzender te controleren als ze twijfelen aan de betrouwbaarheid van een online bericht, besteedt bijna de helft (43%) daar minder aandacht aan wanneer op dat moment een bericht van die vermeende organisatie verwacht wordt. Niet zonder gevolgen, want de mensen die minder aandacht besteden aan het controleren, klikken bijna drie keer zo vaak op een valse link.
'Ook al verwacht je een bericht van een bedrijf of overheidsinstantie, het is belangrijk om alert te blijven en de afzender te controleren voordat je op een link in zo’n bericht klikt', bevestigt Frederiek Burlage, cybercrime specialist van de politie.
Op laatjenietinterneppen.nl kunnen mensen meer informatie vinden over hoe ze dit soort online misleiding kunnen herkennen en wat ze ertegen kunnen doen.