Nieuwe voicebot verbetert gemeentelijke klantenservice

Nieuwe voicebot verbetert gemeentelijke klantenservice
  • 4 juli 2024
  • Kel Koenen

Inwoners van de gemeente Amsterdam krijgen sinds kort een digitale assistent aan de lijn als ze naar nummer 14020 bellen. Deze voicebot vervangt het oude keuzemenu en moet sneller en efficiënter helpen bij alle vragen over gemeentelijke diensten in de hoofdstad.

Inwoners kunnen in hun eigen woorden inspreken waarvoor ze precies bellen. De voicebot beantwoordt direct de vraag of verbindt door met de juiste medewerker. Omdat de AI-voicebot lerend vermogen heeft, zal hij steeds beter in staat zijn om bellers te helpen. De voicebot kan ook sommige vragen zelf beantwoorden en dat betekent dat inwoners ook buiten kantooruren kunnen worden geholpen.

Met deze nieuwe technologie zet de gemeente Amsterdam - volgens eigen zeggen - een stap vooruit in het verbeteren van haar dienstverlening. De voicebot beschikt overigens niet over stemherkenning, maar over spraakherkenning. Dit betekent dat de stemmen van Amsterdammers niet worden herkend en dat er ook niets mee wordt gedaan.

comments powered by Disqus