Autonome AI-agenten verbeteren klantcontact

Autonome AI-agenten verbeteren klantcontact
  • 13 september 2024
  • Kel Koenen

Salesforce introduceert Agentforce: een reeks autonome AI-agenten die organisaties in staat stelt klantcontact naar een hoger niveau te tillen. Met behulp van low-code applicaties kunnen bedrijven nu eenvoudig hun eigen AI-agenten bouwen, aanpassen en uitrollen voor service, sales, marketing en e-commerce.

Agentforce vergroot niet alleen de efficiëntie binnen organisaties, maar verhoogt ook de klanttevredenheid door klantinteracties te stroomlijnen en te personaliseren. De AI-agenten analyseren gegevens, nemen beslissingen en ondernemen acties zonder menselijke tussenkomst, wat leidt tot snellere en nauwkeurigere reacties op klantvragen. ‘Agentforce vormt de toekomst van AI en die toekomst begint vandaag’, zegt Marc Benioff, ceo van Salesforce. ‘Het vertegenwoordigt de derde golf van AI, waarbij we afscheid nemen van copiloten en een nieuw tijdperk verwelkomen van uiterst nauwkeurige, intelligente agenten die bijdragen aan de klanttevredenheid. In tegenstelling tot andere platformen is Agentforce een revolutionaire en betrouwbare oplossing die AI naadloos integreert in elke workflow, waardoor het zich diep in het hart van de customer journey bevindt. Dit betekent dat het anticipeert op behoeften, relaties versterkt, groei stimuleert en proactieve acties onderneemt op elk contactmoment.’

In tegenstelling tot traditionele chatbots, die afhankelijk zijn van menselijke input en moeite hebben met complexe taken, opereren de AI-agenten van Agentforce zelfstandig. Ze gebruiken relevante data, creëren actieplannen en voeren deze uit zonder menselijke tussenkomst. Ze passen zich aan op basis van realtime gegevens, wat resulteert in efficiëntere en effectievere klantinteracties. Zo ook op Heathrow Airport. ‘We zijn echt onder de indruk van de manier waarop het AI-platform van Salesforce onze services heeft verbeterd, onze klanttevredenheid heeft versterkt en ons heeft geholpen om onze digitale omzet met 30% te verhogen’, vertelt Peter Burns, director of marketing & digital van de luchthaven. ‘Als drukste airport van Europa willen we een uitmuntende dienstverlening bieden aan de meer dan 80 miljoen passagiers die ieder jaar door onze terminals komen. De nieuwe AI-functionaliteiten zullen helpen om de reiservaring verder uit te breiden en Heathrow up-to-date te houden.’

Door autonoom binnen de op maat gemaakte kaders van een organisatie te werken, zorgen de AI-agenten van Agentforce voor onderbouwde, relevante en waardevolle interacties met klanten. Indien gewenst kunnen ze acties naadloos overdragen aan menselijke medewerkers, compleet met een samenvatting van de interactie, klantgegevens en aanbevelingen voor de volgende stappen. Dit verbetert de efficiëntie en zorgt voor een consistente klantervaring. De technologie achter Agentforce wordt mogelijk gemaakt door de Atlas Reasoning Engine en Salesforce Data Cloud. Deze combinatie harmoniseert klantdata in realtime en maakt deze toegankelijk zonder duplicatie, waardoor de AI-agenten nauwkeurige en geautomatiseerde acties binnen bestaande systemen kunnen uitvoeren.

Met low-code applicaties zoals Agent Builder kunnen organisaties eenvoudig agenten aanpassen of ontwikkelen voor elke rol of sector, zonder de complexiteit en kosten van het trainen van AI-modellen. Dit stelt bedrijven in staat om snel in te spelen op veranderende klantbehoeften en hun klantcontact te optimaliseren.

comments powered by Disqus