Een op de drie Nederlanders denkt dat Google meeluistert
Eén op de drie Nederlanders gelooft dat Google meeluistert met hun gesprekken via de microfoon van hun telefoon of slimme speaker. Dit blijkt uit een onderzoek van PR-bureau Tijd voor Publiciteit onder duizend Nederlanders. Volgens de respondenten is het geen toeval wanneer na een gesprek over bijvoorbeeld een vakantie naar Curaçao plots advertenties van reisbureaus opduiken.
Bijna een kwart van de ondervraagden acht het waarschijnlijk dat Google ook zonder activatie via "Hey Google" gesprekken opvangt. Bijna een op de dertien is ervan overtuigd dat dit zeker gebeurt. Vooral jongere generaties (twintigers en dertigers) denken dat dit risico aanwezig is, terwijl minder dan 20 procent van de zestigplussers deze bezorgdheid deelt.
Eerdere bevindingen van Tijd voor Publiciteit wijzen uit dat bijna drie op de tien Nederlanders Google hebben ingeruild of overwegen dit te doen vanwege privacyzorgen. Van de groep die overweegt te switchen, denkt ruim 40 procent dat Google daadwerkelijk meeluistert, terwijl onder de mensen die Google blijven gebruiken, iets meer dan een kwart dit risico inschat.
Hoewel Google herhaaldelijk stelt dat hun apparaten pas luisteren na het horen van een ‘wake word’, blijven de zorgen over privacy bestaan. Er zijn gevallen bekend waarin apparaten onbedoeld opnamen maakten, die door medewerkers werden beluisterd om de technologie te verbeteren. Hard bewijs voor commercieel afluisteren ontbreekt echter. Gepersonaliseerde advertenties zijn in de meeste gevallen gebaseerd op zoekgedrag, locatie en andere beschikbare data.
Frank Breukelman, eigenaar van Tijd voor Publiciteit, adviseert gebruikers kritisch te zijn over welke data ze delen. 'Denk goed na voordat je zomaar toestemming geeft aan apps die toegang vragen tot de microfoon van je telefoon.'