Piek in online bestellingen; retouren blijft uitdaging

Piek in online bestellingen; retouren blijft uitdaging
  • 26 november 2024
  • Kel Koenen

Tijdens Black Friday en Cyber Monday bestelt een op de drie Nederlanders (32%) meer online dan gedurende de rest van het jaar. Tegelijkertijd legt het hoge aantal retourzendingen een zware druk op retailers. Onderzoek van Manhattan Associates onder 500 Nederlanders laat zien dat consumenten steeds bewuster omgaan met hun aankopen, mede door de introductie van retourkosten.

Een aantal webwinkels, zoals Wehkamp, rekent inmiddels kosten voor het retourneren van producten. Dit stimuleert consumenten om langer na te denken (20%) of om alleen te bestellen wat ze echt nodig hebben (19%). Bovendien vindt 54% van de Nederlanders het logisch dat webwinkels deze kosten in rekening brengen. Slechts 22% weigert pertinent om retourkosten te betalen.

De introductie van retourkosten maakt de fysieke winkel een populair alternatief: 45% van de consumenten zegt via de winkel te retourneren om extra kosten te vermijden. Daarnaast ziet 12% dit als een kans om direct nieuwe aankopen te doen.

Hoewel 85% van de Nederlanders niet verwacht veel te retourneren, stuurt een kleine groep regelmatig meerdere producten terug, zoals verschillende maten of kleuren. Dit leidt tot hoge verwerkingskosten voor retailers.

Volgens Pieter Van den Broecke, EMEA Leader bij Manhattan Associates, kunnen retourkosten bijdragen aan bewustere keuzes en de operationele druk verlichten. 'Retourkosten helpen klanten bewuster te kopen en versterken de relatie met fysieke winkels als gratis retourpunt.'

comments powered by Disqus