Nederlanders betalen vaker op tijd; AI biedt kansen voor verdere verbetering
Het financiële zelfvertrouwen van Nederlandse klanten is sterk toegenomen, blijkt uit het nieuwste European Consumer Payment Report van credit managementbedrijf Intrum. In 2024 betaalt maar liefst 76% van de consumenten hun rekeningen op tijd, een stijging van 12% ten opzichte van vorig jaar en het hoogste percentage sinds 2019.
Hoewel deze trend positief is, worstelt bijna een kwart van de consumenten nog steeds met tijdige betalingen. Innovatieve technologie, zoals AI, biedt volgens Intrum mogelijkheden om betalingsachterstanden verder terug te dringen. Vorig jaar zorgden de hoge inflatie en stijgende energieprijzen nog voor forse druk op de koopkracht, met een op de drie consumenten die betalingsproblemen rapporteerde. Dit jaar lijkt de situatie gestabiliseerd. Veel huishoudens hebben hun uitgaven aangepast en richten zich nu meer op essentiële kosten, terwijl luxe aankopen en vakanties vaak worden uitgesteld.
Toch blijft er ruimte voor verbetering: 24% van de consumenten betaalt rekeningen niet structureel op tijd. “Vergeten te betalen” wordt het vaakst genoemd als reden (40%), gevolgd door financiële tekorten en technische problemen (beide 28%). Volgens Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Benelux, toont de verschuiving van betalingsproblemen dat bedrijven hun betaalprocessen kunnen verbeteren. Proactieve, vriendelijke en persoonlijke communicatie speelt hierbij een sleutelrol.
‘Consumenten willen snel, gemakkelijk en veilig kunnen betalen. Wanneer dat proces niet optimaal verloopt, is een tactvolle opvolging essentieel. Onze facturatie- en herinneringsoplossingen helpen bedrijven om klanten via het juiste kanaal en op het juiste moment te benaderen, wat onnodige frictie en administratieve handelingen minimaliseert.’
Een andere uitkomst is de invloed van communicatie op betalingsgedrag. Meer dan 80% van de consumenten zegt betalingen bewust uit te stellen als ze een dwingende of slordige herinnering ontvangen. Intrum ziet in AI en Machine Learning de oplossing om incasso menselijker te maken. ‘AI stelt bedrijven in staat om honderden factoren, zoals leeftijd, financiële situatie en contactvoorkeuren, mee te nemen in hun communicatie’, legt Colpaert uit. ‘Hierdoor voelen consumenten zich begrepen, wat leidt tot snellere betalingen.’