Duurzaamheid steeds belangrijker bij bezorgopties
Duurzaamheid wordt een belangrijke factor in het online koopgedrag van Nederlanders. Uit onderzoek van Sendcloud blijkt dat bijna 40% rekening houdt met de milieu-impact van bezorging bij het kiezen van een webwinkel. Voor bijna een derde (29,2%) is duurzaamheid zelfs een directe reden om te kiezen voor levering via een servicepunt of pakketkluis in plaats van thuisbezorging.
Meer dan de helft (53,3%) van de respondenten ziet levering aan een servicepunt of pakketkluis als milieuvriendelijker dan thuisbezorging. Tegelijkertijd is het gedrag niet altijd consequent: terwijl 48,6% de fiets gebruikt om een pakket op te halen en 44,9% te voet gaat, neemt de helft van de consumenten alsnog de auto.
Naast duurzaamheid spelen gemak en toegankelijkheid een rol. Zo zegt 56,5% vaker gebruik te willen maken van pakketkluizen of servicepunten als deze dichterbij zouden zijn. Ook 24/7 toegang blijkt een stimulans voor 60,1% van de consumenten.
Volgens Sabi Tolou, mede-oprichter van Sendcloud, kunnen webwinkels inspelen op deze trends door out-of-home bezorgopties aan te bieden in hun checkout. 'Het biedt niet alleen flexibiliteit voor de consument, maar kan ook efficiënter zijn voor vervoerders.'