Picnic uitgeroepen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland

Picnic is door onderzoeksbureau MarketResponse uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. De online supermarkt behaalde een score van 8,27 en neemt daarmee de eerste positie over van de Efteling, die de ranglijst de afgelopen twee jaar aanvoerde.
Volgens MarketResponse wordt Picnic vooral gewaardeerd vanwege de bereikbaarheid via app en chat, een gebruiksvriendelijke bestelervaring, een betrouwbaar bezorgproces en de vriendelijkheid van de bezorgers. Ook het snel oplossen van problemen en het nakomen van beloftes worden vaak genoemd door klanten.
Janneke Sloet van Oldruitenborgh, Customer Success Lead Nederland bij Picnic, zegt hierover: 'Ondanks het succes blijven we superkritisch, we gaan niet achteroverleunen. Sterker nog, elke vorm van waardering van klanten is een nog grotere motivatie om het nog beter te gaan doen.'
De titel voor Klantvriendelijkste Bedrijf is uitgedeeld voor 9 branches en een categorie goede doelen. De top 3 per branche
Supermarkten
- Picnic
- Nettorama
- Sligro
Leisure
- Toverland
- Efteling
- Wildlands
Retail
- Rituals
- Bol
- Welkoop
Banken
- Regiobank
- SNS
- Rabobank
Openbaar vervoer
- Syntus
- Breng
- Qbuzz
Verzekeraars
- ZLM
- Univé
- DSW
Automotive
- Toyota
- Suzuki
- Nissan
Telecom
- Ben
- Simpel
- Belsimpel
Energie
- UnitedConsumers
- Essent
- Vattenfall
Goede Doelen
1. KiKa
1. CliniClowns
3. Leger des Heils
De top 10
Nieuwkomer Toverland eindigde op de tweede plaats met een score van 8,26. Rituals werd derde met 8,20. Bol ontving met een score van 8,15 de oeuvreprijs De Gouden Glimlach voor het vaakst voorkomen in de top 10 sinds 2007.
De volledige top 10:
- Picnic (8,27)
- Toverland (8,26)
- Rituals (8,20)
- Bol. (8,15)
- Toyota (8,14)
- Efteling (8,10)
- ZLM (8,08)
- Suzuki (8,08)
- Welkoop (8,06)
- Univé (8,04)
Klanttevredenheid op hoogste niveau
De gemiddelde klantvriendelijkheidsscore in 2025 is 7,60, de hoogste sinds de start van het onderzoek. Bijna de helft van de klanten van Picnic, ZLM en Toverland gaf een 9 of 10. In totaal scoorden dit jaar 19 bedrijven een 8 of hoger; vorig jaar waren dat er 10. De ondergrens om in de top 50 te komen lag dit jaar op 7,86.
Over het onderzoek
Het onderzoek naar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland loopt sinds 2007 en is een initiatief van MarketResponse. Deelnemende bedrijven kunnen zich niet aanmelden; het onderzoek is volledig klantgestuurd en gebaseerd op eigen ervaringen. In totaal werden 116.000 beoordelingen verzameld over 390 organisaties.