AI op werkvloer leidt tot zorgen over minder menselijk contact

AI op werkvloer leidt tot zorgen over minder menselijk contact
  • 15 december 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

Meer dan de helft van de Nederlandse werknemers (54%) verwacht dat kunstmatige intelligentie (AI) kan leiden tot meer eenzaamheid op de werkvloer. Dat blijkt uit onderzoek van Fellowmind onder ruim 1.100 werknemers bij organisaties met meer dan honderd medewerkers.

Volgens het onderzoek vrezen twee op de vijf ondervraagden (40%) dat AI het persoonlijke contact met collega’s onder druk zet, zeker in een tijd van veel thuiswerken. Tegelijkertijd denkt 48 procent dat de onderlinge relatie tussen collega’s niet per se zal veranderen, ondanks een mogelijk afname in contactmomenten.

Voorkeur voor menselijk contact
Ruim drie kwart van de respondenten (77%) geeft aan bij hulpvragen de voorkeur te geven aan een menselijke collega boven een AI-assistent. Vooral bij taken waarbij empathie een rol speelt, zoals informele gesprekken (67%), motiverende gesprekken (60%), ontwikkelgesprekken (55%) en feedbackmomenten (47%), blijft de menselijke interactie cruciaal.

Visie op AI-integratie
‘Een gezonde AI-strategie vraagt om aandacht voor zowel technologische mogelijkheden als voor de menselijke kant van werk’, aldus Martien Merks, CEO van Fellowmind Nederland. ‘Werknemers geven duidelijk aan dat contact, aandacht en vertrouwen onmisbaar blijven in hun werk. Door AI in te zetten voor tijdrovende en repetitieve taken, creëert het juist ruimte voor het menselijke aspect van het werk.’

comments powered by Disqus