AI verbetert klantbeleving en stimuleert verkoop tijdens Cyber Week

AI verbetert klantbeleving en stimuleert verkoop tijdens Cyber Week
  • 8 december 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

Tijdens Cyber Week 2025 (25 november t/m 1 december) is de verkoop in Nederland met 8 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit data van Salesforce, gebaseerd op het gedrag van ruim 1,5 miljard consumenten wereldwijd.

Volgens Salesforce was wereldwijd 289 miljard euro gemoeid met aankopen in deze periode, een stijging van 7 procent ten opzichte van 2024. AI en digitale agents speelden hierbij een sleutelrol: zij ondersteunden 20 procent van de wereldwijde bestellingen, goed voor 57,5 miljard euro aan uitgaven. Bedrijven die gebruikmaakten van Agentforce 360 en eigen AI-agents zagen een 32 procent snellere omzetgroei.

Mobiel en sociaal dominant
Mobiele apparaten domineerden het aankoopproces: 70 procent van de bestellingen werd via een telefoon geplaatst. Ook sociale media waren belangrijk als klantkanaal. 15 procent van het verkeer naar retailers kwam via social platforms, waarbij vooral TikTok populair was.

Nederlandse cijfers in beeld
In Nederland steeg het aantal verkopen op Black Friday met 8 procent en op Cyber Monday met 9 procent. Het websiteverkeer nam in totaal met 21 procent toe. Ondanks hogere prijzen bleven klanten actief: het volume van bestellingen groeide met 2 procent.

Minder druk op serviceteams
Vergeleken met de week voor Cyber Week steeg het aantal AI-gestuurde klantgesprekken met 55 procent. Het aantal handelingen door agents, zoals retourverwerking en adreswijzigingen, nam toe met 70 procent. Dit verminderde de druk op serviceteams en hielp kosten te beperken.

comments powered by Disqus