HR-congres 2018: Winnend werven-tips

HR-congres 2018: Winnend werven-tips
  • 06 juni 2018

Midden in het bos vond dit jaar op Parc Broekhuizen in Leersum het HR-congres plaats. De Klantenservice Federatie organiseerde samen met SUSA flexibel studentenwerk ook deze editie een middag vol boeiende sessies, waaronder een keynote van Geert Jan Waasdorp (mede-oprichter van de Academie voor Arbeidscommunicatie) over winnend werven met praktische tips.

Tekst: Nina van Klaveren

Waasdorp begon zijn drie kwartier durende sprekerssessie met een paar prikkelende gedachten, waaronder de vraag hoe groot wervingsproblemen zouden zijn als contactcentermedewerkers worden geworven als Java-developers. Een veelzeggende stilte uit de zaal. ‘Niks? Nou, dan is dat probleem opgelost. Als we alle tools inzetten om deze medewerkers te lokken, hebben we geen probleem meer.’ De uitdaging ligt in het aantrekkelijk maken van dit werk – de inhoud van de functies en de medewerkers zelf worden vaak minder gewaardeerd. ‘Hoe verkoop je het: als saai werk of als eerste contact met klanten?’ Juist om deze én andere medewerkers met succes te kunnen werven, gaf hij tips voor iedere recruitmentorganisatie.

  • VacatureVerbeteraar
    Voor het samenstellen van vacatureteksten tipt Waasdorp de VacatureVerbeteraar: een online tool die een vacaturetekst scant en middels een algoritme aangeeft welke verbeteringen kunnen worden doorgevoerd. Waasdorp garandeert drie keer zoveel succes met dezelfde media-inzet.
     
  • Doorslaggevende data
    Kledinggigant Zara zet volgens Waasdorp al tijden data in voor het verbeteren van de service. ‘Winkelmedewerkers lopen de hele dag met een tablet in hun handen. Wanneer een klant een vraag heeft die de medewerker niet kan beantwoorden, wordt de vraag ingevoerd en aan het einde van de dag naar het hoofdkantoor in Spanje gestuurd. Daar wordt al die data verzameld.’ Hij noemt dit als een voorbeeld voor bedrijven zelf: het inzetten van online tools en eigen recruiters kan ervoor zorgen dat je als organisatie grip houdt op de arbeidsmarkt. ‘Niemand kent de doelgroep en de trends zo goed als de mensen in het veld.’
     
  • Kandidaten klaarstomen
    Om een gespannen kandidaat tijdens het sollicitatiegesprek te voorkomen, tipt Waasdorp om de doelgroep maximaal voor te bereiden. Niet alleen op de vragen die tijdens het eerste gesprek gesteld gaan worden, maar op het hele sollicitatieproces.
     
  • Hartelijke Hiringmanager
    Tijdens de sollicitatieprocedure heeft een hiringmanager volgens Waasdorp veel touwtjes in handen. Om de focus meer op kandidaten te leggen, kunnen bureaus het succes van deze managers gaan meten. ‘Check de conversieratio, de snelheid van het proces, selecteren ze etnisch neutraal? Wat gebeurt er dan met de kandidaat?’ Om het succes te meten moeten kandidaten naderhand gevraagd worden naar hun ervaringen. Echter moet er ook gebruik worden gemaakt van beloningen: zet een goede hiringmanager daarom in de spotlight.


     
  • Wed op WhatsApp
    ‘WhatsApp is het nieuwe LinkedIn, dat 24/7 doorgaat.’ De online tool kunnen recruiters goed inzetten tijdens het hele proces. Zo kunnen vooral jongere kandidaten worden begeleid én vergroot het persoonlijke aspect de candidate experience. Waasdorp noemt de inzet van het contactkanaal ‘slim hunten’, want: ‘het is al een succes'.
     
  • CX versus Candidate Experience
    ‘In Nederland staren wij ons blind op zaken als customer experience, terwijl de candidate experience in de Verenigde Staten al tijden een begrip is. Meet the candidate and make it great.’ De kandidaat moet verrast worden, in elke stap van het proces; van boeiende vacatureteksten tot het succeswensen op een eerste dag.
     
  • Passé processen
    De meeste sollicitatieprocedures zijn volgens Waasdorp hopeloos ouderwets, met een eerste en een tweede sollicitatieronde en het lange wachten voordat een kandidaat ergens aan de slag kan. Dat moet anders. ‘Pas Lean Recruitment toe en meet wat de wachttijd is tussen het tonen van interesse vanuit de kandidaat totdat hij is aangenomen. De antwoorden die je hier uit kunt halen kun je gebruiken om die wachttijd te reduceren.’
     
  • Marketing maatwerk
    Van arbeidscommunicatie naar conversie gestuurde communicatie: organisaties moeten marketingtools inzetten om hun werving te vergroten. Bedrijven kunnen daarnaast testen hoe een doelgroep op een marketingtool reageert, om vervolgens marketing in te zetten voor het werven. ‘Dit hoeft helemaal niet complex te zijn; maatwerk op het gebied van marketing kan ook worden opgezet middels software.’
     
  • Referral recruitment
    ‘Gebruik referral op een creatieve manier om meer talent binnen te halen. Hier twintig procent op inzetten betekent veertig procent aan wervingstoename’, stelt Waasdorp. ‘Beloon je netwerk wanneer men veel clicks genereert, of gebruik flex referral.’

Benieuwd naar meer informatie over het HR-congres? Lees het in het aankomende nummer van het CustomerFirst Magazine.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link