Tempo-Team maakt tempo met AI

Tempo-Team maakt tempo met AI
  • 5 november 2019
  • Nina van Klaveren

Kunstmatige intelligentie inzetten om openstaande vacatures slim te matchen met potentiële kandidaten: het dochterbedrijf van Randstad harkte met dit initiatief onlangs een DDMA E-mail Award* binnen. Er gebeurt echter meer in de digitale keuken van Tempo-Team. Het uitzendbureau wil naast het maken van toekomstige beslissingen AI ook inzetten om de toekomst binnen de arbeidsmarkt te voorspellen. 'De grap is dat we algoritmes dusdanig ontwikkelen dat ze beslissingen voor ons maken op basis van wat ze weten van de markt én van de kandidaten.'

In het driekoppige gesprek vertellen Werner Klaassen (algemeen directeur Tempo-Team), Mariëtte Leenhouts (directeur marketing & communicatie bij Randstad Groep Nederland) en Mariël Tiemersma (product owner Client Engagement) dat Tempo-Team algoritmes gebruikt om op diverse manieren data aan elkaar te koppelen. Het houdt niet op bij één initiatief, aldus Klaassen. 'Dit is de normale manier van werken geworden: data awareness is het fundament van alles wat we doen. We zijn misschien bescheiden, maar gebruiken al lang AI om klanten en kandidaten aan elkaar te koppelen.'

Statisch of dynamisch
De meest recente AI-toepassing én de reden van de DDMA-award is de automatische koppeling van externe vacaturedata aan de database. Zo worden namen van kandidaten naast het aanbod van openstaande vacatures van potentiële klanten gelegd. Vervolgens de taak aan de klant om aan te geven naar welke kandidaat de voorkeur uitgaat, waarna de intercedent zelf de telefoon oppakt. 'Dit is een perfecte manier om de klant te bedienen, de kandidaat sneller aan een baan te helpen en de intercedent te ondersteunen', vindt Tiemersma.
Om de toegevoegde waarde hiervan te duiden, maakt de product owner onderscheid tussen een statische en dynamische flow. 'De industrie heeft lang gerust op het matchen van een vacature aan iemand die deze goed zou kunnen vervullen. De kandidaat reageert, vult standaardinfo in: een statische flow. Het scherper uitvragen van kwaliteiten en dergelijke is juist weer dynamisch. Wat wij recent hebben geïmplementeerd, is dat data nu zelf besluiten of het uitvragen statisch is of dynamisch blijft – net wat beter bij de vacature en de klant past. De grap is dat we algoritmes dusdanig ontwikkelen dat ze beslissingen voor ons maken op basis van wat ze weten van de markt én van de kandidaten.' Hier kleven drie grote voordelen aan, stelt het drietal. 'Nu kunnen kandidaten sneller solliciteren, wordt dit proces leuker en kunnen wij de kandidaat eerder koppelen aan de klant.'



AI neemt alles over? Daar is de branche absoluut niet klaar voor

Buienradar
Randstad, moederbedrijf van Tempo-Team, is daarnaast bezig met de voorspellende kracht van kunstmatige intelligentie – de zelfbenoemde ‘Buienradar van de arbeidsmarkt’. De uitzendorganisatie maakt bijvoorbeeld slim gebruik van de grote hoeveelheid data binnen het vacaturesysteem van Yacht (YIP, red.). 'In onze database hebben we duizenden professionals die zo het veld in kunnen. Het systeem gebruiken we om vooraf in te schatten wat er waarschijnlijk gaat gebeuren op de arbeidsmarkt.' Het algoritme maakt gebruik van de databerg om inzicht te bieden hoe ruim of krap de arbeidsmarkt is voor een bepaald beroep en per regio.

Klaassen is van mening dat recruitment als branche voortdurend dynamischer wordt: de industrie maakt een grote verandering door, waarmee de invulling van werk voor de intercedent zelf eveneens een metamorfose ondergaat. Toegevoegde waarde creëer je in zo’n markt volgens hem vooral met persoonlijk contact, door een sterke band te creëren met zowel kandidaat als klant. Kunstmatige intelligentie stelt de intercedent in staat om dat nog beter te doen. 'Wat je ziet bij deze voorbeelden en projecten, is dat onze consultants AI omarmen. De grootste kans die deze technologie biedt, is dat het een deel van de werkzaamheden uit handen kan nemen voor onze mensen, zodat zij hun tijd en energie in de touch-elementen kunnen steken. Medewerkers krijgen daarmee in hun baan de ingrediënten terug waarvoor ze in de eerste instantie bij ons kwamen werken. Ze krijgen weer meer tijd om te coachen en samen met de klant en kandidaat vooruit te kijken. Het AI-stuk past daarmee heel goed bij onze ambitie om menselijk contact extra te stimuleren.'

Volgens Leenhouts heeft het gebruik van technologische middelen ook een positieve uitwerking op het werkplezier. 'Wat heel erg helpt, is dat er data awareness is: medewerkers omarmen veranderingen zodra ze de voordelen ervan inzien. Intercedenten vinden technologie leuk en willen zich verder ontwikkelen op dit vlak. Technologie verandert de manier waarop je dingen doet, maar de kern van het werk blijft hetzelfde. Het wezenlijke van de branche is eigenlijk nooit veranderd. We zitten nu goed in deze dynamiek.'

Puberkind
Of Tempo-Team en haar moederbedrijf klaar zijn voor de AI-revolutie, is volgens het drietal niet de vraag. Wel plaatst Klaassen de kanttekening dat het raadzaam is te kijken naar de positie van kunstmatige intelligentie binnen de branche. 'We zijn er absoluut niet klaar voor dat AI alles overneemt – we zullen nooit een door-geoliede matchmachine worden.' Voorbeeld: de mix tussen recruitment en kunstmatige intelligentie haalde eerder de krantenkoppen met de waarschuwing dat algoritmes arbeidsdiscriminatie zou aanwakkeren. Grote zorgen maken de drie gesprekspartners zich niet om dit onderwerp. 'We maken zelf al langer een ijzeren vuist tegen discriminatie. We willen dit laten voortvloeien in onze algoritmes; AI is zo goed als dat je hem zelf opvoedt. Het is écht een puberkind, dus je moet er veel aandacht aan besteden. De input voor een goed algoritme moet beschikbaar en juist zijn. Het proces moet kloppen.'

Tempo-Team kijkt vooruit naar een toekomst waarin HR en AI gezamenlijk floreren. Schetsend vertelt Tiemersma dat er nog veel meer kansen zijn op dit gebied. 'We kunnen bedrijven aan ons binden door te vertellen wanneer er personeelsverandering op komst is. We kunnen carrièrepaden volgen van eventuele kandidaten en daar vooraf op acteren. Deze dingen zorgen ervoor dat we sneller inspringen op de markt en het bedrijf (de klant, red.) continu blijven ontzorgen. De implicatie van data is enorm belangrijk: het is geen kwestie van rechttoe-rechtaan. Zolang je data op de juiste manier interpreteert, hoeft het écht geen valkuil te zijn.'

* DDMA E-mail Award 2019











comments powered by Disqus