Odigo en The Ring Ring Company delen hun geheim met heel België
[Branded content] Odigo is misschien wel het beste bewaarde geheim van de contactcenterwereld. Een solide en beproefd product, een prachtige klantenbase, reeds vijf jaar op rij Leader in het Gartner MQ voor CCaaS en in feite al ruim dertig jaar leverancier van native cloud. Het enige wat nog een beetje mist is naamsbekendheid.
Focus op België
Als het aan Bart Cruyt, international business development manager bij Odigo, en Patrice Huybrechts, CEO van The Ring Ring Company, ligt, dan komt het snel goed met die bekendheid. Cruyt: “Een solide cloudaanbod, pay-per-use pricing, meer dan dertig jaar ervaring en een prachtig klantportfolio: het is meer dan tijd dat ook België Odigo beter gaat leren kennen en daarom hebben we gekozen voor RingRing als exclusief sales en servicekanaal voor België. Dat is een bewuste keuze: één partner per land. Zo kunnen we de kwaliteit en ondersteuning garanderen.” Huybrechts: “Samen gaan we dit in de markt zetten en voor de klant is het helder: een keuze voor Odigo is een keuze voor RingRing en andersom.”
Zoveel gemeen
Cruyt: “Odigo is ontstaan vanuit de virtuele dienstverlening en hosted services, in feite de voorlopers van de cloud. We hebben nog nooit iets on-premise gehad. Dat geeft ons een enorme voorsprong in technologie, kennis en klantreferenties. Al onze klanten zijn cloudklanten – dat doen weinig concurrenten ons na. Dat zijn trouwens zowel klanten met grote volumes als klanten met een complexe
inrichting. De wortels en DNA van Odigo zitten in de telecom. Dat zien we terug in de pay-per-usemethodiek die wij al heel lang hanteren. En bij ons geen gedoe met gateways voor aansluiting op het telefoonnetwerk, ook dat is bij ons native.”
“Ook voor ons gelden die telecom-wortels”, vult Huybrechts aan. “En we waren in 1991 één van de eersten met een CPaaS (Communication Platform as a Service), dus ook cloud en betalen per interactie is voor ons al jaren de standaard. Als onderdeel van Koramic2Engage werken we nauw samen met grote facilitaire contactcenters als Call-IT, In2Com en IPG.
Voor wie geschikt?
De diensten, ervaring en expertise van beide leveranciers past naadloos bij organisaties met veel klantcontacten. Zowel B2B als B2B2C kunnen zeker profiteren van het Odigo CCaaS-platform. “Maar het is ook heel interessant voor organisaties met vestigingen op meerdere locaties en of in andere landen naast België,” aldus Cruyt. “Ook voor klanten die complexe en blended routeringen nodig hebben en klantcontact willen integreren binnen het bestaande applicatielandschap (CRM, ticketing) is Odigo de gepaste oplossing.”
Ook RingRing heeft veel ervaring met dergelijke integraties. Huybrechts: “We zijn de enige in België met IVR en sms op maat en hebben veel integraties gedaan met bijvoorbeeld BI en CRM. Multisite, CCaaS en Omnichannel, daar draaien we onze hand niet voor om!”
Al onze klanten zijn cloudklanten – dat doen weinig concurrenten ons na
Innovatie en integratie
Vanuit Odigo Contact Center bieden wij native integraties aan met onder andere Salesforce.com, Microsoft Dynamics, Skype for Business, Microsoft Teams, Zendesk, Pega en Google Dialogflow. Ook in de ondersteuning van de agenten sluiten we aan op de allernieuwste ontwikkelingen met onder andere Google Contact Center AI, Google’s framework rondom agent assist en experience. Rondom Messaging innoveren wij door de integratie van nieuwe kanalen zoals: WhatsApp, Apple Business Chat en Google RCS. We ontwikkelen daarnaast ook onze eigen chat- en callbots. De kennis bij Odigo rondom spraak en spraakherkenning gaat al terug tot de jaren ’90: in 1998 hadden we de eerste speech IVR opgezet voor Carrefour. Vandaag worden meer dan 400 miljoen belminuten via spraak afgehandeld op ons platform (Natural Language). Al die ervaring komt dan weer goed van pas bij het ontwikkelen van deze nieuwe callbots.
Oud verhaal blijft nieuw
“We vertellen dit pay-per-use verhaal, zowel vanuit Odigo als RingRing, al dertig jaar en het is nog steeds actueel, misschien wel meer dan ooit”. Cruyt is enthousiast: “Odigo realiseert jaarlijks 3,2 miljard interacties, RingRing op zijn beurt verzorgt jaarlijks meer dan 300 miljoen transacties. Ook in ons partnermodel gaan we uit van pay-per-use. Geen gedoe met seats en aantallen agenten: begroten doe je op basis van de verwachte of gewenste aantallen interacties.”
Ook Huybrechts staat te popelen: “Er zijn nog zoveel bedrijven met verouderde systemen die beter af zouden zijn in de cloud. Wij helpen graag met het maken van de overstap. Dan kunnen ze optimaal gaan profiteren van alle functionaliteit en integraties met een transparant betalingsmodel.”
En waar komt dat ‘geheim’ vandaan?
“We zijn altijd heel erg gefocust geweest op onze producten en diensten en het zorgen dat dit operationeel allemaal perfect loopt”, legt Cruyt uit. “Dat lukt prima, alleen schoot de marketing en branding er in feite bij in. Na de overname van Prosodie door Capgemini en de rebranding naar Odigo zijn we nu toe aan het creëren van de vlag die de lading dekt.” Dat Odigo er klaar voor is, kan Huybrechts beamen: “Alles voor dit partnership ligt klaar en we kunnen direct met de verkoop en implementatie beginnen.”
Cruyt vat het nog één keer samen: “Samen met RingRing bieden we vanuit Odigo een robuust, native omnichannel cloudplatform aan met een continue productontwikkeling. Dat resulteert in de status van leader binnen Gartner en dit voor het vijfde jaar op rij. Wil je als contactcenter nog meer?”
KADER: Klanten van Odigo
De bestaande klantenbase van Odigo bestaat uit meer dan 200 enterprise klanten en bevat indrukwekkende namen als Allianz, Telefónica, Nespresso, Teleperformance, DHL, Total, Carglass, Landrover, SNCF, BasicFit, Fnac Darty en Crédit Agricole. Een aantal van deze organisaties is ook actief binnen de Belgische markt en deels zijn dit ook klanten van RingRing.