Ontdek hier waarom bedrijven geloven in loyaliteitsprogramma's
[branded content] Kunnen loyaliteitsprogramma’s door de grotere klantbetrokkenheid zorgen voor meer omzet? En met welke marge dan?
Wist u dat 84% van de klanten aangeven dat ze geneigd zijn om producten te kopen bij een winkel met een loyaliteitsprogramma? En dat 75% van de consumenten eerder een aankoop zal doen na een extra stimulans? Misschien zijn loyaliteitsprogramma’s voor u nog onbekend terrein, maar we kunnen u verzekeren dat veel bedrijven (waaronder enkele van uw concurrenten) vandaag helemaal mee zijn – en dat levert hen een aanzienlijk voordeel op. Ze kunnen de cijfers en info (zoals de percentages hierboven) gebruiken als motivatie om hun eerste loyaliteitsprogramma op te starten of om hun huidige programma’s te verbeteren en nog meeslepender te maken.
Bedrijven, en dan zeker bedrijven die goed op de hoogte zijn van hoe klantbetrokkenheid werkt, willen duizenden klantrelaties uitbouwen enkel en alleen met hun loyaliteitsprogramma’s, omdat ze weten hoe lucratief dat kan zijn. Onderzoek toont namelijk aan dat het minder kost om klanten te behouden dan om nieuwe te werven. Reken daar nog bij dat leden van loyaliteitsprogramma’s 12 tot 18% meer omzet genereren per jaar ... en u weet genoeg! Loyaliteitsprogramma’s kunnen bedrijven helpen om hun marketingafdelingen om te toveren tot echte profit centers. Maar voor u al te enthousiast wordt, moeten we nog een kleine kanttekening maken – er komt vaak heel wat kijken bij het uitwerken van een succesvol loyaliteitsprogramma.
Een loyaliteitsprogramma werkt pas als het goed werd ontworpen
Het ontwerp van een loyaliteitsprogramma is essentieel. Daarbij lijken ze ook hun eigen regels te hebben om te slagen. Sommige regels zijn best specifiek en afgestemd op de doelen van het bedrijf, de grootte, de sector en de technologische maturiteit. Andere lijken meer universeel. Maar we moeten realistisch blijven – net zoals er geen twee identieke bedrijven zijn, zijn er ook geen identieke loyaliteitsprogramma’s. Dat betekent dat u de regels kan volgen en toch resultaten kan verkrijgen die afwijken van wat u had verwacht. Daarom moet u dagelijks uw vooruitgang opvolgen en de nodige aanpassingen maken aan het ontwerp. Enkel zo zal u uw visie rond klantenloyaliteit kunnen definiëren.
Om loyaliteitsprogramma’s succesvol te maken, helpt een uitgebreid en betrouwbaar loyalty management-platform, maar het systeem zal zichzelf niet laten draaien. U bent de beheerder en u maakt dus de keuzes die de kans op slagen van uw programma bepalen. Een loyalty management-platform is voor een bedrijf wat een typemachine is voor een schrijver. Het doel van een schrijver is dat anderen zijn ideeën en verhalen lezen en meegezogen worden in een nieuwe wereld. En dat is heel gelijkaardig aan de werking van loyaliteitsprogramma’s.
Dit is slechts een radertje in het volledige concept van inkomstenverhogende loyaliteitsprogramma’s
Bent u op zoek naar meer informatie? Bent u benieuwd naar de regels voor een geslaagd loyaliteitsprogramma? Bekijk dan zeker het nieuwe e-book van Comarch, een wereldwijde leverancier van geavanceerde, softwaregedefinieerde producten en diensten die de bedrijfsefficiëntie verbeteren en de klantenbinding stimuleren.
Het e-book ‘How Loyalty Programs Boost Revenue – And How to Measure It’ omvat statistieken, analyses van experten en andere aanwijzingen over hoe loyaliteitsprogramma’s bedrijven kunnen helpen om hun marketingafdelingen om te toveren tot echte profit centers. U ontdekt er ook Comarch’ beste designtips voor loyaliteitsprogramma’s en advies over het meten van uw klantenbetrokkenheidsproces. Klik HIER en ontvang meteen uw gratis exemplaar.