Helft online klanten stuurt weleens bestelling terug
Consumenten stuurden vorig jaar in totaal zo’n 23 miljoen online bestellingen terug. In totaal heeft 46 procent van de online klanten vorig jaar één of meerdere bestellingen geretourneerd.
Dat blijkt uit dit onderzoek van Multiscope onder ruim 3.100 Nederlanders. Volgens het onderzoek gaat het in totaal om 7 procent van alle online bestellingen dat deels of geheel is teruggestuurd. Klanten die aangeven weleens pakketjes retour te sturen, doen dat gemiddeld bijna 4 keer in één jaar tijd. De afhandeling van de retourstroom kan een belangrijk onderdeel van de CX vormen.
Niet geheel verrassend bezet kleding te troon als het gaat om het aantal retouren. 34 procent van de bestellingen in de categorie kleding, schoenen en modeaccessoires ging gedeeltelijk of geheel retour. Bij vervoersmiddelen en accessoires ligt het retourpercentage op 10 procent, gevolgd door elektronica (9 procent) en huis- en tuinartikelen (7 procent).
De belangrijkste reden voor consumenten om pakketten retour te sturen is dat het product niet voldoet aan de verwachting. Een vijfde van de consumenten geeft aan bewust meerdere versies te kopen, het juiste formaat of kleur eruit te kiezen, en de rest terug te sturen. In 17 procent van de gevallen was de maat niet juist.
(bronnen: Multiscope en Twinkle, foto: Karolina Grabowska / Pexels)