Klant in beeld: Bij deze toko bouw je een band op met het personeel
In het centrum van Zeist komt de redactie van CustomerFirst Anoushka (40) en dochter Lieveleyn, roepnaam Lieve (11, ‘bijna 12!’) tegen. Doel: de toko. ‘Ze zijn vriendelijk en behulpzaam en ze hebben goede tips voor het koken.’
Lieve gaat minstens een keer per week naar de toko, vooral voor de American candy en een bijzondere Japanse frisdrank. En nori snacks natuurlijk. Anoushka gaat iets minder vaak, zo eens in de twee weken. Specerijen vooral, maar ook ‘hele lekkere spekkoek’. En miso soep. ‘Het is klein maar daardoor heel overzichtelijk’ zegt Anoushka. ‘En omdat het zo klein is bouw je een band op met het personeel. Ze kennen je persoonlijk en geven tips voor het koken. Bovendien maken ze kant-en-klare maaltijden, als traiteur. Die zijn niet zo heel goedkoop, maar dat zijn ze zeker waard.’
Voor Lieve liggen de prioriteiten iets anders. Zo eens per week komt ze met vriendinnen voor exotische drankjes en snoep en snacks. Motivatie? ‘Ik vind het gewoon lekker.’
Zijn er ook minder goede kanten? ‘De toko in Hoog Catharijne (Utrecht) is veel groter, dus je hebt meer keuze. Die is ook wat goedkoper, maar een stuk verder weg. En de verse producten hier zijn soms niet optimaal. Maar dat geeft niets, voor dingen als paksoi kun je naar de ‘gewone’ supermarkt.’
tekst & foto: Michiel van Zaane