Robbie de robot helpt supermarktklanten op weg

Robbie de robot helpt supermarktklanten op weg
  • 11 april 2022
  • Michiel van Zaane

Bezoekers van een Delhaize-supermarkt in het Belgische Lede kunnen assistentie inroepen van een heuse robot: Robbie de robot. Robbie kan aangeven waar producten staan en de klant ook begeleiden naar het juiste schap. Robbie is een proefproject van leverancier Nestlé en de Belgische softwareleverancier DeDuCo, die ook voor het ontwerp tekende.

DeDuCo wilde een robot ontwikkelen die in elk soort winkel kan worden gebruikt. Omdat uit onderzoek bleek dat een dergelijke robot nog niet bestond, besloot het bedrijf er zelf een te ontwerpen en te (laten) bouwen. Het project werd in 2020 in gang gezet, in januari van dit jaar werd hij daadwerkelijk ingezet in de supermarkt. Om te communiceren maakt de robot nu nog gebruik van een touchscreen, niet van stemherkenning. Volgens DeDuCo is dat op dit moment het minst storend. In de volgende fase van de proef leert de robot verschillende accenten spreken.

‘We krijgen heel positieve opmerkingen van de consumenten. Kinderen worden ernaartoe getrokken. De medewerkers beschouwen robot Robbie als de mascotte van de winkel. Het proefproject verloopt in fasen. Fase 1 is de meest cruciale fase. Robot Robbie moet een volledige dag autonoom kunnen navigeren in de winkel zonder tussenkomst van de medewerkers. ’s Avonds moet hij autonoom terug naar zijn laadpunt’ volgens DeDuCo. ‘We hopen dat we eind februari over kunnen schakelen naar de volgende fase. Hierbij zal de robot via artificiële intelligentie (machine learning) de klanken opnemen van de lokale dialecten (West-Vlaams, Oost-Vlaams) om in een volgende fase West-Vlaams of Oost-Vlaams te spreken (en later andere dialecten).’

Toekomst
De bedoeling is dat robots zoals Robbie aangepast kunnen worden voor elk soort winkel. Het Belgische softwarebedrijf verwacht een structurele rol voor robots in de toekomst. ‘Zoals er 30 jaar geleden voor personal computers een structurele rol weggelegd was, is deze er nu ook voor robots in verschillende omgevingen waaronder de winkels. De ondersteunende rol van een robot in een winkelomgeving is binnen tien jaar niet meer weg te denken.’

Het bedrijf ziet nog wel beperkingen voor robots. ‘Het is niet de bedoeling dat de robot op termijn een mens vervangt. Rekken aanvullen en complexere taken uitvoeren, kan hij niet en indien de robot dit in de toekomst zou kunnen dan vrezen wij dat de robot te veel plaats inneemt (de breedte van de robot) om nog vlot tussen de rekken, consumenten, winkelkarren en winkelmedewerkers te kunnen navigeren. Ook voor kleinere winkels (breedte gang ca 1 meter 20) zal onze robot te groot zijn.’

comments powered by Disqus