Mijn kans om impact te maken

Mijn kans om impact te maken
  • 14 juli 2022
  • Ryan Baij

In de bossen in Huizen staat een groot landhuis dat tegenwoordig eigendom is van softwarebedrijf SAS. In een ruime kamer, met uitzicht op de brede oprijlaan, bomen in volbloei en een prachtig schilderij aan de muur treffen we Merel van Sommeren (33).

‘Ik zit hier graag in deze kamer. Ik hou van het schilderij, het uitzicht. Sowieso is het hele pand echt heel erg mooi. Ik kom hier graag’, zo steekt Van Sommeren van wal. Gelukkig met de werkplek, gelukkig met de werkgever en gelukkig met haar huidige baan. Van Sommeren straalt het uit. ‘Ik ben begonnen met studeren van ontwikkelingseconomie in Wageningen. Ik wil de wereld echt mooier maken.’ Na een master in Utrecht kwam ze echter in de commerciële bankenwereld terecht als stagiair. Via vijf jaar Australië werken voor de Rabobank en een start-up in ‘creditscoring’ kwam ze uiteindelijk terecht bij SAS. ‘Een warm bad dat mij heeft omarmd.’

Authentiek
Van Sommeren werkt nu in de wereld van de energietransitie. SAS is de analytics partner van die bedrijven en helpt deze bedrijven dus met slimme data-oplossingen. SAS heeft het platform om een totaaloplossing aan deze klanten te bieden. Van Sommeren neemt klanten aan de hand om de juiste analytics oplossingen te vinden voor hun uitdagingen.

‘Ik heb, voor ik bij SAS kwam, heel veel geleerd en ontdekt wat ik leuk vind en wat minder vind. Ik heb nieuwsbrieven geschreven, presentaties gegeven aan een minister in Australië, grotere conferenties georganiseerd en technische vragen van klanten beantwoorden. In de functie waarin ik nu zit, heb ik daar nog steeds wat aan. Het belangrijkste in mijn huidige rol is dat klantcontact centraal staat, daar kwam ik heel snel achter. SAS is een warm en vriendelijk bedrijf en straalt dat ook uit naar zijn klanten, die dus goed bij mij passen. Authenticiteit is één van de SAS pijlers. Ik mag authentiek zijn, ook richting mijn klant. Ik ga het gesprek aan met de klant en wil hen graag helpen. Zo help ik klanten in de energiesector bij het optimaliseren van hun Customer Journey.'

Energietransitie
Van Sommeren zit dus in de wereld van de energietransitie. Iets wat zij vanuit haar persoonlijke gedachtegoed, maar ook vanuit haar generatie goed begrijpt. ‘Ik wil graag impact maken, ik denk dat veel millenials dat willen, iets willen bijdragen. Een wereldwijd groot thema als energietransitie maakt dat ik iets goed doe voor de wereld. Dat is altijd al mijn drijfveer geweest.’ Een van de grote uitdagingen ligt op dit moment in het goed benutten van het energienet.

Dat net is nu te vol, maar Van Sommeren ziet wel mogelijkheden: ‘We moeten het net bijvoorbeeld slimmer gebruiken. Daar kunnen wij bij helpen met onze forecasting oplossingen. Daarnaast moeten we consumenten bewust maken om energie te gebruiken als die wordt opgewekt en niet per sé wanneer het nodig is. In de ideale wereld zet je bijvoorbeeld je wasmachine aan als je stroom opwekt met zonnepanelen. Dan gebruik je de energie, die je niet of nauwelijks kan opslaan, namelijk direct en dus heel effectief. Ook hier levert SAS een oplossing in de vorm van automatisering. We moeten het de consument gemakkelijk maken om bij te dragen aan de energietransitie. Technisch kan het allemaal, de bewustwordingen en het vertrouwen hierin van de consument is nog een uitdaging.'

Lees het hele artikel in CustomerFirst nummer 6 - 2022

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Geplaatst in
  • Reacties
  • Link