Meer B2B e-commerce succes? Verbeter de check out-ervaring!

Meer B2B e-commerce succes? Verbeter de check out-ervaring!
  • 19 december 2022
  • Gastauteur

De overgrote meerderheid van B2B-webshops (77 procent) staat alleen bankoverschrijvingen toe om een bestelling te betalen. Erg klantvriendelijk is dit niet; vanuit de klant gedacht zou het zelfs voor een flinke horde kunnen zorgen om de bestelling af te ronden.

Het blijkt dat een soepele check out-ervaring, vergelijkbaar met die van B2C-webwinkels, tot 34 procent minder verlaten winkelwagentjes leidt. Tijd voor B2B-verkopers om hun betaalmethoden eens onder de loep te nemen. Door alleen bankoverschrijvingen toe te staan, zorgen B2B-verkopers voor onnodig ongemak bij hun klant. En de meeste B2B-portals die hun kopers wél toestaan om online te betalen, bieden slechts één of twee betaalmethoden aan, waarmee de klant alsnog niet veel geholpen is. Vaak krijgen klanten bij verschillende betalingssystemen ook verschillende ervaringen - een nieuw scherm of een nieuw tabblad wat opent, verschillende invulvelden enzovoorts. Maar liefst een derde van de zakelijke kopers geeft aan een slechte check out-ervaring te hebben gehad in een B2B-webshop.

Betalingstraject
Het gebrek aan betalingsmethoden is begrijpelijk: verschillende betalingsopties worden vaak door verschillende betalingspartners aangeboden. De diverse marges leiden tot onvoorspelbare kosten. Daarbij komt ook dat het koppelen van verschillende systemen potentiële faalpunten tijdens het betalingstraject creëert. B2B-webshops die wel meerdere betalingsmethoden ondersteunen, hebben al gauw te maken met vier, vijf betaalsystemen en betaalstromen naast elkaar als ze bijvoorbeeld creditcards willen verwerken, iDEAL of SEPA-betalingen willen supporten. En daar komt nog het bijhouden van veranderende technologie en regelgeving van elk van de betalingspartners nog bij.

Hoewel het voor B2B-verkopers dus een uitdaging kan zijn om een naadloze koopervaring te bieden, verwachten B2B-kopers deze wel: zij nemen de typische gewoonten van B2C-shoppers over en verwachten dezelfde ervaring bij zakelijke aankopen. Bovendien leidt een soepele checkout niet alleen tot minder verlaten winkelwagentjes. Een naadloze betaalervaring stelt fabrikanten, distributeurs en groothandels in staat om duurzame relaties met hun kopers op te bouwen. En dat is in B2B enorm belangrijk. B2B-verkopers doen er dus goed om aan de betaalervaring te optimaliseren, maar weten vaak niet hoe.

Niet omgeleid
B2B-kopers verwachten een betaalervaring die lijkt op hoe ze betalen voor artikelen in een webshop gericht op consumenten: snel, soepel en digitaal. Ze willen dat hun betalingsgegevens worden opgeslagen. Ze willen niet worden omgeleid naar een andere webpagina tijdens het afrekenen. Ze willen betalen op de manier die het beste bij hen past, waarbij ze verschillende betalingsopties verwachten. Hoe kunnen B2B-verkopers deze consistente check out ervaring bieden?

Met de versnippering aan verschillende betaalmethoden in zoveel verschillende landen, is het voor B2B-webshops essentieel om één platform te hebben dat ze allemaal kan beheren. Dit geldt nog in hogere mate voor B2B-portals met een internationale klantenkring.

Regelgeving
Werken met een platform vraagt slechts één integratie en resulteert in één betaalstroom, wat op zowel technisch als administratief vlak voor overzicht zorgt en een hoop werk wegneemt. B2B-verkopers hoeven zo maar één product up to date te houden met lokale regelgeving, bijvoorbeeld bankstandaarden. Bovendien kan de B2B-verkoper voor alle verschillende betaalmethoden dezelfde klant- en gebruikerservaring bieden, passend bij het bedrijf. Een nieuw scherm openen of een afrekenmodule die niet bij de uitstraling van de webshop past, zijn verleden tijd. Klanten ervaren altijd hetzelfde gemak, ongeacht de betaalmethode die ze kiezen.

Het aanbieden van een eenvoudige betalingservaring is van cruciaal belang in de huidige B2B-markt en het kan een enorme kans zijn voor bedrijven die wrijving en frustratie voor klanten willen verminderen. Want onthoud: hoe makkelijker het is om de betaling uit te voeren, hoe hoger de conversie is.

Robert Verkade
Commercial Director Nederland, België en Frankrijk Sana Commerce

comments powered by Disqus