Zoeken naar netwerk en verbinding

Zoeken naar netwerk en verbinding
  • 1 juni 2023
  • Kel Koenen

Steven Voorn (53) is niet te stuiten. Op 22 juni vindt de 13e editie plaats van Open Varen, hét netwerkevent van de klantcontactbranche en ooit ontsproten aan zijn brein.

Het is niet het enige wat hem bezighoudt, want naast de exploitatie van salonboot The Antonia is Voorn tegenwoordig ook eigenaar van een B&B. ‘Van klantcontact naar hospitality is maar een hele kleine stap.’ Dat Plassenzicht, de B&B én vergaderlocatie van Voorn, aan de Loosdrechtse Plassen ligt, zal niemand verwonderen, want hij is zo ongeveer de ‘waterburgemeester’ van het Noord-Hollandse plaatsje. Hij is er geboren en getogen en liefde voor de locatie gaat diep én is wederzijds. Voorn rolde ooit met zijn Informatica-achtergrond in klantcontact en heeft de sector eigenlijk nooit meer echt verlaten. Hoewel hij het de laatste jaren vooral zoekt in de vorm van netwerk en verbinding, wat ook de kernwoorden zijn van Open Varen.

Klussen
Na een management buy-out van zijn contactcenter besluit Voorn als interim-manager in de sector aan de slag te gaan. ‘Het runnen van een outbound callcenter is iets heel anders dan een in- én outbound contactcenter. Het was een mooi avontuur, maar leverde uiteindelijk niet heel veel extra op, want ik heb de aandelen verkocht voor ongeveer het geïnvesteerde bedrag. Als interim manager heb ik interessante klussen mogen doen bij mooie opdrachtgevers als onder meer Carglass, Unigarant, Makro en gemeente Amsterdam.’ Gedurende een opdracht bij de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) sloeg het noodlot toe. Zijn vrouw Antonia (Anja) bleek een ongeneesbare en kwaadaardige hersentumor te hebben en overleed op 24 november 2018. Voorn: ‘Ik heb altijd gezegd dat op het moment dat ik vijftig jaar ben, moet het werk geen moeten meer zijn. In 2008 zijn we hier aan de plassen gaan wonen en tien jaar later moest ik zonder Anja verder en wilde geen interim-management meer doen. Feitelijk is dat namelijk een heel eenzaam bestaan; je hebt weliswaar een groot netwerk binnen verschillende verenigingen, maar je holt van klus naar klus, doet je ding, maar staat er verder buiten. Ik realiseerde me toen ook dat ik het eigenlijk niet meer zo leuk vond. Rond dezelfde tijd werd ik op een ochtend wakker en kon de tijd niet meer zeggen, want ik had ’s nachts een beroerte gehad. Ik heb twee weken in het ziekenhuis gelegen en in die tijd wel bedacht dat het dus echt de tijd was om iets anders te gaan doen. Iemand adviseerde me om mijn eerste loungeboot The Barfly (ook bekend van de eerste edities van Open Varen – KK) terug te kopen, maar dat wilde ik niet. Ik wilde een nieuwe salonboot bouwen en dat werd The Antonia als eerbetoon aan Anja.’

'Leuke primeur: in het najaar doen we een Open Varen België'

Regen en wind
Dertien jaar geleden ontstond het idee voor Open Varen tijdens een ander vaarevenement: een sloepenrally bij Amsterdam RAI. Voorn: ‘Ik vond de prijs te hoog en het deelnemende netwerk ronduit ‘slecht’. Ik was natuurlijk een eigenwijze betweter, maar had wel het idee dat iets dergelijks beter kon worden georganiseerd. Toen verschillende mensen vervolgens ook nog vroegen waarom ik zoiets niet zelf ging organiseren, was het zaadje snel geplant. Op de eerste editie van Open Varen waren er 170 gasten, veel regen en wind en nogal wat logistiek gedoe, maar de bezoekers vonden het geweldig. Dus in het tweede jaar gingen we van 170 naar 300 bezoekers en los daarvan ook nog 50 man op de borrel. Zo bleef het event alleen maar groeien en voor je het weet, ben je tien jaar verder met meer dan 400 bezoekers per keer. Alles bij elkaar opgeteld, zijn er dus al meer dan 5000 mensen op het event geweest, waarvan er veel ieder jaar weer terugkomen.’

Juiste knoppen
Het concept slaat aan in de branche en is uitgegroeid tot hét jaarlijkse netwerkevent, wat ook altijd het beoogde doel is geweest. ‘Absoluut’, stelt Voorn resoluut. ‘De eerste tien jaar heb ik Open Varen nooit gezien als verdienmodel, maar als je het concept snapt en je weet aan de juiste knoppen te draaien, dan kan je er zeker wel geld mee verdienen. Ik heb het altijd meer gedaan om verbinding te leggen en het delen van kennis en netwerk. Dat is voor een interim-manager natuurlijk heel handig en makkelijk, want je houdt jezelf op deze manier ook in de picture bij potentiële opdrachtgevers.’ Het evenement levert inmiddels geld op, maar veel van de marge wordt gereserveerd voor de volgende edities. ‘En alvast voor het derde lustrum. Na die 15e keer zou ik heel graag het stokje willen ‘overdragen’ aan iemand anders of een andere organisatie als KSF of CCMA. Misschien wel BBP? Dus ik doe nog drie edities en dan vind ik het wel mooi geweest.’ Tot het zover is, blijft Voorn nieuwe ideeën bedenken voor het event. ‘Open Varen krijgt dit jaar een iets andere opzet met een andere uitstraling op een nieuwe locatie met nieuwe vaarroutes. We konden niets doen met de brug en de sluis en dat betekende veel te lange wachttijden. Op de nieuwe locatie wil ik met foodtrucks een soort festivalidee creëren. Daarnaast heb ik nog een leuke primeur: in het najaar organiseer ik Open Varen België, vermoedelijk in Gent. De bedoeling is om te beginnen met 100 Belgische bedrijven in klantcontact of Nederlandse bedrijven die actief zijn in België, maar voor wiens klanten het te ver weg is om naar Open Varen in Nederland te komen. Maar ik ben ook op zoek naar Belgische bedrijven die hebben geen activiteiten in Nederland hebben en willen aansluiten. De bedoeling is om te starten met 100 deelnemers in 2023 en dan volgend jaar groeien richting 400 deelnemers en dan wil ik het graag voor het derde jaar overdragen aan een andere, lokale partij. Hetzelfde scenario zie ik trouwens voor Engeland en Duitsland in de komende jaren. Grootste valkuil voor die lokale edities is dat het een té Nederlandse aangelegenheid wordt. Daar moet je wel voor waken.’

Dat Voorn zijn hele werkende leven in klantcontact heeft gezeten, werkt door in zijn rol als eigenaar van een B&B (Plassenzicht.nl), verhuurder van The Antonia (theantonia.nl) of als organisator van Open Varen. ‘Menselijk contact is belangrijk, maar uiteindelijk gaat het hier om nog veel directer contact. Uitgangspunt blijft natuurlijk het tevreden stellen of van klant of gast.’

comments powered by Disqus