Customer service sells

Customer service sells
  • 28 april 2016
  • Gastauteur

Als ik de titel van deze blog lees, denk ik: 'Ja, klinkt logisch'. Maar kijk ik naar mijn ervaringen in de dagelijkse praktijk, dan zakt de moed mij geregeld in de schoenen. De enige reden waarom een bedrijf bestaansrecht heeft, is omdat het klanten heeft die behoefte hebben aan jouw product en/of dienst. En daar hoort ook bij dat je ieder klantcontact dat je hebt met een (potentiële) klant, als zeer waardevol ervaart en daar ook naar handelt. Toch?

De afgelopen periode heb ik verschillende financiële instellingen online benaderd met het verzoek om mijn persoonlijke situatie eens door te nemen. In mijn steekproef van vier organisaties belden twee partijen mij op zeer korte termijn terug om direct met mij een afspraak in te plannen. De andere twee instellingen deden er een stuk langer over om contact met mij op te nemen en gaven er vervolgens de voorkeur aan om mijn persoonlijke informatie per e-mail te ontvangen.

Helpen
De gemaakte afspraken waren een verademing. Een gesprek van mens tot mens. De medewerkers waren niet bezig met hoeveel producten en diensten ze aan mij konden slijten, maar met welke persoon er tegenover hen zat en hoe ze deze persoon het beste konden helpen. Tja en de telefonisch afgehandelde aanvragen? Het ene telefoongesprek was beter dan het andere. Naar beide instellingen heb ik mijn financiële documenten gemaild. Eén van de twee belde mij, waarbij ik aangaf dat het op dat moment niet echt gelegen kwam. Tot op heden ben ik nog steeds niet teruggebeld (we zijn een week verder nu). En, oh ja, de andere, die gaf telefonisch al aan dat ze het druk hebben en dat het daarom nog wel even kan gaan duren.

Conclusie? Wat ben ik blij dat het bestaansrecht bij deze instellingen niet afhankelijk is van hun (potentiële) klanten...




Wilfred van der Meer

comments powered by Disqus