Mijmermoment
De eerste sneeuwval van 2017 resulteerde in een code oranje in Nederland. Gladheid en snelheidswaarschuwingen overheersten het straatbeeld. 'Ga niet onnodig de weg op en let op je snelheid als je toch de de weg op moet.' Ondanks deze duidelijke 'pas je gedrag aan'-instructies, vernam ik later dat er alsnog meer dan 400 ongelukken en aanrijdingen hadden plaatsgevonden. Wonderbaarlijk toch? De tempo en snelheid van het volk zou niet verhinderd moeten kunnen worden door een paar sneeuwvlokjes en wat ijzel.
Het doet me denken aan begrippen als mindfulness en stress: talloze wetenschappers en neurologen vertellen ons dagelijks hoe ongezond de continue stressgevoelens zijn voor het menselijk welzijn, het gedrag en ons brein. Ook doet het me denken aan de gevolgen die deze stressgevoelens hebben in onze (zakelijke) communicatie en (klant)contact. Ondanks dat we deze testresultaten zogenaamd ter harte nemen, blijven we het 'druk' hebben (of doen we alsof we het druk hebben) en laten we ons lichaam, hoofd en geest constant voeden met prikkels, signalen, lichtgevende schermen en een onophoudelijke toevoer van indrukken. Wonderbaarlijk genoeg geef ik me er net zoveel aan bloot als jij. De balans en het rustgevoel zijn zoek. Mindfulness, het ‘loslaten’, yoga-oefeningen en zeker ook persoonlijke coachingsafspraken winnen hierdoor steeds meer terrein. Een uur even los van alle onnodige prikkels, zoals je e-mails en mobiele telefoon. Even de focus verleggen naar je eigen lijf en ‘vasculaire ‘ ervaringen doet wonderen.
Pauzeknop
Het ontkoppelen van de drukke buitenwereld creëert een wonderlijke rustige eigen wereld die tegenwoordig enorm veel waarde heeft. Klantcontact en customer service is behoorlijk pittig werk. Even stoppen? Een wonderlijk en prijzenswaardig idee. Hoe vaak doe jij dit? En hoe vaak stel jij je team en collega’s in staat om dit ook te doen?
Door strakke werkinstructies en doelgerichtheid ontbreekt de ruimte om in het nu te connecten. Je bent immers bezig met het resultaat, de toekomst en de volgende klant. Onze hoofden zitten vol met vaste patronen en met kaders in dezelfde vaste mindset. Echter kan de mens door het lijflijke stressgevoel steeds moeilijker nieuwe, creatieve en vernieuwende ideeën creëren. Dat is spijtig, want de ideeën zijn juist zo belangrijk voor het ontwikkelen van nieuwe business en innovaties.
Verwonderen
Hoe anders? Het mijmermoment. Een kort ogenblik in je werkdag waarbij je je geest lekker laat verwonderen en ronddolen. Het moment waaruit niets hoeft geproduceerd worden. Een moment om even los te koppelen van doelgerichtheid en commercieel resultaat. Wellicht dat het wandelen in een nieuwe omgeving, zonder enige dwang, nieuwe ideeën en connecties creëert? Alleen of met een groep. Om jezelf af te vragen waarom...En hoe...En wat...En...
Mijn inspiratie voor deze mijmerblog, ontstond overigens door onderstaande fragment met Simon Sinek over 'Millennials in the workplace'.
- mindfulness
- yoga op kantoor
- verwonderen
- mijmeren
- werkplek
- Simon Sinek
- balans
- millennials
- Susanna Nevalainen