Young & Professional: Vincent van Bueren

Young & Professional: Vincent van Bueren
  • 05 november 2019
  • Nina van Klaveren

Over de vraag of de generatie van digital nomads de organisatietoekomst volledig op zijn kop gaat zetten, hoeft Simyo’s CX-professional Vincent van Bueren niet na te denken. De eigenzinnige en uitgesproken millennial is stellig: 'Mammoets in grote corporates verdwijnen; alles gaat efficiënter en sneller. Dat wordt alleen extremer als er volgende generaties op de arbeidsmarkt komen – het is een onomkeerbaar proces.'

Hoe ben je op deze functie terechtgekomen?
'Twee jaar geleden ben ik bij Simyo begonnen met het opzetten van een retentieteam. Nadat deze afdeling alles rondom klantbehoud, klantloyaliteit en negativisme zelf oppakte, kreeg ik de kans om me aan te sluiten bij het brandteam. Nu hou ik me volledig bezig met customer experience: het uitschrijven van journeys en het bijhouden van feedback, NPS, noem maar op. Hierbinnen kan ik heel goed nieuwe dingen aanpakken en tijden indelen, waarvan ik denk dat dit ook echt past bij onze generatie. Zelf rendeer ik beter bij vrijheid dan wanneer ik vastzit in een werkschema. Dat zie ik ook wel bij andere gen-Y’ers: mensen worden hier creatiever en loyaler van en willen harder werken.'

Wat is een grote misvatting ten opzichte van millennials?
'Ik denk dat er een groot verschil is tussen ons en andere generaties. Vroeger was de economie heel anders: het was veel gemakkelijker om een huis te kopen, een vaste baan te vinden en een goede studie te volgen. Voor deze generatie is het veel lastiger om onze primaire behoeften op orde te hebben. Daar worden we ongeduldig van, omdat we het voor onszelf zo veilig mogelijk willen maken.
Inmiddels worden millennials vaak neergezet als ongeduldig, én dus als niet-loyaal omdat ze snel iets nieuws willen. Iedere persoon is op zoek naar een bepaalde mate van veiligheid. Op het moment dat wij dat bereikt hebben, kunnen we het loslaten en rustiger keuzes maken, waardoor we best op één plek kunnen blijven zitten. Loyaliteit is echter veel meer dan tijd alleen. Dat betekent dat je betrouwbaar bent naar jezelf, naar je bedrijf en naar je collega’s.'

Wat betekent werkgeluk in jouw optiek?
'Werk zien als onderdeel van je leven, niet als manier om geld te genereren. Het is vooral belangrijk om te werken voor een organisatie of werkgever die jou inspireert. Passie hebben voor wat je doet staat volgens mij niet zozeer gelijk aan een disbalans tussen werk en privé en gaat niet hand in hand met burn-outs. Wél maakt jouw leidinggevende het dat je op een plek zit waar je jezelf mag zijn. Ook is leiderschap nodig om verandering teweeg te brengen. Daarvoor moet je niet kijken naar de medewerkers die onder de leider functioneren, maar denken aan verandering in het leiderschap zelf. Een leider die geen vertrouwen opwekt en zich niet kwetsbaar opstelt, gaat ten koste van het bedrijf en de medewerkers. Zelfkennis is de essentie van leiderschap.'


Met welke valkuilen krijgt deze generatie volgens jou te maken?
'In ongeduld zit een hele hoop kracht: het toont aan dat je graag wilt laten zien wat je kan. Daardoor wordt er steeds efficiënter gewerkt. Er zit echter ook een valkuil in. Soms willen millennials te snel, zijn ze te ongeduldig. Als je in een positie zit waarin je continu blijft vragen om meer verantwoordelijkheid en je een nee te horen krijgt, kom je in een teleurstellingsfase terecht en ga je maar iets anders doen. Daarnaast denken we al heel snel dat we geen hulp meer nodig hebben, maar bijles geven maakt je nog geen goede leerkracht. Het is cruciaal aan jouw eigen ontwikkeling te denken en te blijven uiten waar jij naartoe wilt. Soms levert dat kritiek op, maar Aristoteles zei ooit: ‘There is only one way to avoid criticism. Do nothing, say nothing, be nothing.’ '

Hoe gaat leiderschap er in de toekomst uitzien?
'De prestatiedruk die je nu in het bedrijfsleven terugziet in de vorm van korte contracten en snelle wijzigingen van organisatieculturen, zal wel blijven hangen. De eisen in onze generatie liggen hoog. Een happiness-cultuur met korte werkweken zoals in Zweden nemen wij daarom ook niet over. De cijfers laten positiviteit zien, maar binnen de Nederlandse cultuur zijn we toch gewend het maximale uit onszelf te halen. Iedereen raakt vertrouwt om te werken vanuit zijn eigen mogelijkheden, waardoor werkweken juist langer kunnen uitpakken.
Hoe efficiënt is het trouwens om dagelijks anderhalf uur heen en terug te rijden naar een kantoor waar je vervolgens alleen je eigen ding doet? Het cultuurtje waarin we elkaar alleen willen controleren, gaat straks verloren. Vrijheid haalt het beste in mensen naar boven.'

Wat is jouw levensmotto?
'Nietzsche had het ooit over ‘Amor Fati’. Accepteer het lot. Wanneer je 80 jaar leeft gebeurt er enorm veel waar je geen invloed op hebt. Je kunt het zo gek niet bedenken. Laat die dingen dan van je afvallen en focus je op de dingen waar je wél invloed op hebt. Dan hou je veel meer tijd over en creëer je een stressvrij leven.'

Beeld: Zuiver Beeld

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link