Hospitality app biedt ‘Hosts’ patiëntinzichten
Het Academisch Medisch Centrum heeft een app ontwikkeld die ouderen helpt bij hun bezoek aan de polikliniek. De nieuwe applicatie regelt onder meer dat er tijdig een taxi wordt geregeld die patiënten ophaalt en terugbrengt en geeft patiënten een overzicht van al hun poli-afspraken.
Woensdag 19 februari neemt Gerdi Verbeet, voorzitter van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NCPF), als eerste de geheten Hospitality app in gebruik. Het Amsterdamse AMC benadrukt dat het geen navigatie-app is, maar dat de ontwikkeling een persoonlijke verbinding legt tussen de patiënt en de Hospitality Host (medisch student) in het ziekenhuis. Indien gewenst kan een Host bij een consult van de patiënt aanwezig blijven en dit samen met diegene nabespreken.
Doordat medisch studenten via de app aan patienten worden gekoppeld, ervaren zij volgens het ziekenhuis hoe het is voor een patient om in een consult met een arts in contact te staan. De Hosts kunnen zo kennis opdoen ‘over een breed palet aan ziektebeelden’, aldus de ontwikkelaars. Na een proefperiode in de polikliniek GIOCA (voor mensen met tumoren in het spijsverteringskanaal) zal het AMC de app beschikbaar stellen aan alle geïnteresseerde zorginstellingen. Klik hier voor meer informatie.