Leiderschapstips voor CEO’s in de dop

Leiderschapstips voor CEO’s in de dop
  • 13 februari 2014
  • Redactie

Columbia Pictures, Coca-Cola, de Major League Baseball; bij al deze grote organisaties stond de Amerikaan Fay Vincent aan het roer. Gericht aan beginnende topmanagers deelt hij in de Wall Street Journal zijn leiderschapstips.

1. Hang niet alles aan de grote klok. Hoe minder zorgen, plannen en verwachtingen je deelt met anderen in de organisatie, hoe beter.
2. Manage down. Breng tijd door met werknemers op de lagere niveaus en behandel hen altijd met respect en sympathie. Zo bouw je een goede reputatie op.
3. Verzaak niet. Leiderschap is een fulltime baan en alles wat je doet wordt door iedereen op de voet gevolgd. Doe, zeg of schrijf nooit iets zonder eerst na te denken over hoe men het kan interpreteren.
4. Luister. Lunch minstens één keer per week in de bedrijfskantine of hang elke dag even rond in de koffiekamer en luister waar anderen over praten. Luister ook aandachtig wanneer iemand tegen u praat en zéker wanneer je kritiek krijgt.
5. Pas op met humor. Als jouw hilarische grapje niet zo grappig is als jij zelf denkt, kan het een tegenovergesteld effect hebben. Humor is riskant en bovendien geheel ongepast wanneer het over iets belangrijks gaat.
6. Stel prioriteiten. Wat is het allerbelangrijkst als leider? Strategie inderdaad. Verklaar en herhaal die regelmatig, telkens in andere bewoordingen, tot alle neuzen dezelfde kant op staan.
7. Klaag niet. Als iets verkeerd gaat, leg de schuld dan niet bij iemand anders, je voorganger, de concurrentie of wat dan ook. Neem de schuld op je en kijk vooruit.
8. Vertrouw je adviseurs. Accepteer hun expertise en probeer geen perfecte informatie over de markt te bemachtigen want die bestaat niet.
9. Ga uit van het ergste. Pas op met gemiddelden. Zo nu en dan zal het slechtste scenario zich voordoen, dus probeer je daar in een vroeg stadium alvast op voor te bereiden.
10. De microfoon staat nooit uit. Zeg of doe nooit iets dat jij bij sterke voorkeur niet op de voorpagina van een krant wilt zien. Sla hypothetische vragen af en wees ervan bewust dat ‘off the record’ niet bestaat.
11. Vertel de waarheid. De enige juiste reactie op een crisis is een waarheidsgetrouwe reactie. Als leidinggevende van een groot bedrijf heb je geen privacy en zal bijna elke leugen na verloop van tijd naar boven komen. Met alle gevolgen van dien.









Bron: via Express.be

comments powered by Disqus