Empathische chatbot ontwikkeld voor social support
Kan een virtuele chatbot ‘klanten’, naast het verhelpen van technische kwesties, ook op emotioneel vlak ondersteunen? Die vraag stond centraal in het proefschrift ‘An Empathic Virtual Buddy for Social Support’, van de maandag gepromoveerde Janneke van der Zwaan (onderzoeker TU Delft). Het antwoord op de vraag is ja.
Volgens Van der Zwaan is het niet ondenkbaar dat iemand eerst een begripvol, luisterend oor moet vinden voordat hij open staat voor goed advies. In haar optiek verschilt de virtuele wereld daarin niet van het echte leven. Gezien het ontbreken van een empathische chatbot tot op heden, dook de onderzoekster in de materie. Resultaat: de creatie van Robin. ‘Deze virtuele buddy geeft emotionele steun en praktisch advies aan kinderen die via internet gepest worden.’ Aanvullend stelt Van der Zwaan dat de empatische chatbot eveneens in andere situaties kan worden toegepast, zoals voor het aansnijden van taboe-onderwerpen als mishandeling, rouwverwerking of eenzaamheid. Te denken valt ook aan de inzet van een buddy als coach voor mensen die op dieet zijn, medicijnen moeten innemen of zijn gestopt met roken.
Warm contact
Het ontwikkelde prototype kan twee dingen: chatten (volgens een ingeprogrammeerd vraag-antwoord-model) en emoties laten zien door middel van gezichtsuitdrukkingen. Troosten doet Robin bijvoorbeeld 'door mensen na te doen.' In totaal is de chatbot uitgerust met zestien verschillende gezichtsuitdrukkingen.
Ook al is Van der Zwaan voor de verdere ontwikkeling van de virtuele buddy afhankelijk van investeerders, ze is overtuigd dat deze vorm van kunstmatige intelligentie van toegevoegde waarde is. ‘Mijn onderzoek laat zien dat het bouwen van virtuele persoonlijkheden die hartelijk en meelevend zijn, mogelijk is.’ Klik hier voor meer informatie.