Google neemt klantbeoordelingen mee in advertenties
Google start met ‘consumer ratings annotations’ in de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk. In die landen krijgt een select aantal bedrijven klantbeoordelingen in zijn advertenties vermeld, bijvoorbeeld over de klantenservice of kortingen die aan klanten worden gegeven. Doel is het verkrijgen van meer clicks.
De zoekmachinegigant kondigde de toepassing van klantbeoordelingen in advertenties begin deze week aan. In het blogbericht schrijft Google onder meer dat de reputatie van een merk momenteel belangrijker is dan ooit, gelet op de toenemende hoeveelheid consumenten die meningen en ervaringen van anderen meeneemt bij het maken van keuzes.
Klantwaardering
De consumer rating annotations geven één of meerdere sterke punten van een bedrijf weer, zoals de afhandeling van claims, het klantenserviceniveau en de bezorgactiviteiten bijvoorbeeld. Voor ieder punt in de klantbeoordelingen hebben volgens Google meer dan 1.000 consumenten hun waardering gegeven. Google vergaart de scores van consumenten overigens zelf, door middel van het in 2012 opgericht Google Consumer Surveys-platform.
Google deed reeds een proef met de toepassing van klantbeoordelingen in advertenties. Daarbij werd duidelijk dat de ratings tien procent meer clicks opleverden. In de basis zijn adverteerders gratis aangemeld voor de nieuwe dienst. Via een opt-out kunnen zij laten weten niet mee te willen werken aan de consumer rating annotations. Door een formulier in te vullen kunnen adverteerders uit andere landen hun interesse aangeven.