ACM wijst ondernemers op nieuwe consumentenregels
Het tarief voor bellen naar 090x-nummers voor een klantenservice wordt aan een maximum gebonden. Onder meer deze nieuwe consumentenregel gaat in per 13 juni 2014. De Autoriteit Consument en Markt gaat toezicht houden op de naleving hiervan.
De autoriteit benadrukt dat de nieuwe regels gevolgen hebben voor de meeste ondernemers in Nederland die producten of diensten aan consumenten leveren. Zij hebben nog een paar maanden de tijd hun bedrijfsvoering aan te passen, zoals de informatie op hun website en de overeenkomsten die zij aanbieden. De regels hebben betrekking op een groot aantal verkoopsituaties: in winkels, op straat, aan de deur en via internet.
Voorbereiden
‘Het is belangrijk dat ondernemers zich tijdig voorbereiden en hun bedrijfsvoering aanpassen. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat de nieuwe regels doorde bedrijven worden gerespecteerd zodra ze van kracht zijn’, meent Anita Vegter, bestuurslid ACM. Op de website van de toezichthouder is daarom informatie geplaatst over de veranderingen die in aantocht zijn.
Een selectie van de nieuwe regels:
• de bedenktijd voor online aankopen en aan de deur gesloten overeenkomsten gaat van één naar twee weken;
• bij verkoop op straat, waarbij nu geen bedenktijd geldt, geldt straks eveneens een bedenktijd van 14 dagen;
• bij het niet of onjuist informeren over de bedenktijd wordt deze verlengd tot maximaal 12 maanden;
• het tarief voor het bellen naar 090x-nummers voor een klantenservice wordt aan een maximum gebonden (€ 1 per gesprek plus de gewone belkosten);
• overeenkomsten voor diensten (zoals telefonie of energie) die per telefoon worden afgesloten gelden pas als ze door de consument zijn ondertekend.